פעילות פמיניסטיות מחו מול הכנסת: מדיניות חלוקת הנשק של בן גביר מסכנת נשים

פעילות לוט"ם, היחידה ללוחמה בטרור המגדרי, עמדו הבוקר (ראשון) במיצג מחאה מול הכנסת ועל גבן החשוף צוירו מטרות. זאת, במחאה על ההקלות במתן נשק לאזרחים, לאחר שבשבוע האחרון התפרסמו מקרי אלימות מינית ומגדרית קשים כלפי נשים באמצעות נשק.

בשנת 2023 נרצחו בישראל 29 נשים ובשבוע הראשון של השנה נמסר על שתי נרצחות ועל תקיפה מינית של אישה, שגובתה בנשק שקיבל התוקף תחת תירוץ של "מצב מלחמתי".  "בצל המלחמה, המרחב הציבורי הפך לפצצה מתקתקת עבור כל אישה באשר היא. אם לא מדובר בפשעי המין של חמאס, לאף אחד לא אכפת מהנשים. גם בתוך גבולות המדינה אנחנו עדיין חסרות קול, חסרות כוח וחסרות אונים אל מול הממשלה הגברית והאלימה", מסרו הפעילות והוסיפו "הממשלה יצרה מציאות בה לכל אישה ואישה מטרה על הגב. נשקים במרחב הציבורי הם סכנה לציבור, במיוחד לנשים".

לדבריהן "כשיש נשק בבית הסיכוי של אישה להיפגע עולה פי-7. גורמים מקצועיים התריעו על כך מהרגע הראשון. ועדיין, לא נעשה כל מאמץ ריאלי להתחשב בעובדות הקריטיות האלה בתוך ההחלטה הזו. לא נעשה מאמץ למנוע את הפגיעות הבלתי הפיכות האלה. אלימות מינית ומגדרית אינה גזירת גורל. האיום הבסיסי הזה על חיינו הוא לא דבר שאנחנו צריכות פשוט להשלים איתו. אנחנו לא יכולות לחכות שהמלחמה תעבור כדי להשמיע קול, כי אנחנו כבר נלחמות על החיים".

במסגרת קמפיין "ישראל מתחמשת", המשרד לביטחון לאומי של השר איתמר בן גביר חילק מאז ה-7 באוקטובר רישיונות נשק למאות אלפים, בין היתר על ידי אנשי לשכת השר, עובדי כנסת ובנות שירות לאומי. אך היועמ"שית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, קבעה  שחלק מהדרכים שבהן המשרד לביטחון לאומי פעל – לא היו חוקיות. "בהינתן שעובדות המקרה נמצאו נכונות, וכך גם אי-חוקיותן, היה מצופה שתיפתח חקירה פלילית לגבי התנהלות המשרד לביטחון לאומי. במקום זאת, נראה שהיועמ"שית לממשלה מעדיפה להסתפק בחידוד נהלים לגבי בנות השירות הלאומי", כתב הבוקר עו"ד איתי מק ב"עין השביעית".

יצוין שבכירים במשרד הרווחה מזהירים כי ההקלות בתנאי הסף לקבלת רישיון נשק עלולות לסכן נשים שנמצאות בזוגיות אלימה. "אני מבין את הצורך לחזק את הביטחון האישי, אבל חובה עלינו לוודא שאף אישה או ילד לא ייפגעו. דיווח על אלימות במשפחה צריך להיות עילה לפסילת בקשה לרישיון", אמר באחרונה ל"הארץ" שר הרווחה יעקב מרגי. כעת מתן רישיון נשק אינו טעון את אישורו של משרד הרווחה. הסתייגות אנשי הרווחה מהמדיניות שמקדם השר בן גביר מצטרפת לביקורת שמתחו שורה של ארגונים אזרחיים ופמיניסטיים על המהלך.

עוד בנושא, המאמר של עו"ד איתי מק שפורסם הבוקר ב"עין השביעית":

https://www.the7eye.org.il/507182