ממשלת הימין נגד הנשים: שפל חסר תקדים בייצוג נשים בכנסת ובקרב השרים

לאחרונה התבשרנו כי הממשלה החליטה לפרק את המשרד לקידום מעמד האישה בראשות השרה מאי גולן (ליכוד) ולאחדו עם המשרד לקידום שיווין חברתי. במקביל הופסק, ביוזמת המשרד לביטחון פנים בראשות בן גביר, התקצוב של פורום מיכל סלה. עמותה זו הפעילה שני מיזמים שנועדו להגן על נשים המאוימות באלימות.

דו"ח חדש על אלימות מגדרית, שפורסם לאחרונה ונכתב בשיתוף ארגוני נשים וארגוני מחקר רבים, מתאר מציאות קשה בה נשים יהודיות וערביות מופקרות לגורלן ולא זוכות להגנה מצד רשויות המדינה. במקום זאת הן זוכות בהקטנה מצד ממשלה מיזוגינית וגזענית, אשר מזלזלת באופן הבוטה ביותר בחיי נשים ערביות בישראל.

בפרסום של אתר המכון הישראלי לדמוקרטיה לכבוד יום האישה 2023 נמצא, כי לאחר בחירות 2022 הדרדר מספר חברות הכנסת ל-26% בלבד מכלל חברי הכנסת – נתון הנמוך ממספר חברות הכנסת בכנסת ה-24 שעמד על 35. עוד נמצא, כי מספר השרות נפל מ-9 בממשלה בנט-לפיד ל-6 שרות בלבד בממשלת נתניהו-בן גביר. ישנו קשר ישיר בין ייצוג נשים בכנסת ובממשלה ונוכחותן בדרג מקבלי החלטות לבין הכללת סוגיות הקשורות באופן ישיר לנשים ולאזרחים בכלל כמו ביטחון, בריאות ורווחה.

יצוין שהצעת תקציב 2024, שאושרה בכנסת, מתעלמת ממגפת האלימות נגד נשים, בדו"ח של מרכז אדווה "תקציב המדינה בהיבט מגדרי" נכתב: " בהצעת התקציב של המשרד לביטחון לאומי אין אזכור של נושא ההתמודדות עם אלימות נגד נשים, לא ביעדים המרכזיים של המשרד ולא בתוכניות עבודה". אין צל של ספק, כי מצב הנשים מדרדר במדרון תלול בשנים האחרונות וכי זה יימשך תחת ממשלת נתניהו-בן גביר בכל אספקט של החיים בישראל ובפלסטין.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל), בתפקידה כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, העלתה בוועדה עוד בשנת 2015 הצעת חוק להקמת רשות לאומית למניעת אלימות במשפחה ונגד נשים, וכך אמרה אז: "רשות למאבק בסמים ולבטיחות בדרכים יש, אבל הגנה על כל הנשים והילדים בארץ לא מספיק חשובה להצדיק הקמתה של רשות?".

למען ביטחונן ועתידן של הנשים היהודיות והערביות יש להפיל את ממשלת נתניהו-בן גביר ולהחיות את הצעת החוק של ח"כ תומא–סלימאן. כשתאושר, זו תכפה על רשויות המדינה איסוף נתונים מהימן, הקמת רשות סטטוטורית לטיפול בנושא ותביא לגיבוש מדיניות יעילה בשיתוף ארגוני נשים וחברה אזרחית. אלה יגבירו משמעותית את ההגנה על חיי הנשים והגברים, יהודים וערבים.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127960/