אונר"א: כ-90 אחוז מתושבי רצועת עזה הפלסטינים נעקרו מבתיהם; 22 אלף הרוגים

סוכנות אונר"א דיווחה הלילה (ראשון) כי בעקבות המתקפה הישראלית כמעט 90% מתושבי רצועת עזה הפלסטינים נעקרו מבתיהם. "משפחות מחפשות ביטחון איפה שאין, תושבי עזה גוועים ברעב, אספקת סיוע הומניטרי הינה קריטית", צייץ דובר הארגון הסיוע לפליטים הבינלאומי.

גם מרטין גריפיתס, תת־מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים ומתאם סיוע החירום הצהיר בסוף השבוע (שישי) כי רצועת עזה "הפכה לבלתי ראויה למגורים, מקום של מוות וייאוש". בהצהרה נאמר עוד כי רבבות בני אדם, רובם נשים וילדים, נהרגו או נפצעו. משפחות ישנות תחת כיפת השמיים, בטמפרטורות הצונחות. אזורים שאליהם נאמר לאזרחים להתפנות למען ביטחונם מופגזים. מתקנים רפואיים נתונים למתקפות בלתי פוסקות. קומץ בתי החולים שעדיין מתפקדים באופן חלקי קורסים תחת עומס הטיפול בנפגעי טראומה, סובלים ממחסור קריטי בכל סוגי האספקה, ומוצפים בבני אדם נואשים המבקשים מקום מבטחים".

לדבריו "אסון בריאות ציבורי הולך ומתפתח. מחלות מידבקות מתפשטות בתנאי צפיפות היתר במחסים והביוב עולה על גדותיו. ובתוך כל הכאוס הזה, כ־180 נשים פלסטיניות כורעות ללדת מדי יום. בני אדם מתמודדים עם רמות חוסר הביטחון התזונתי הגבוהות ביותר שתועדו אי־פעם. רעב המוני אורב מעבר לפינה. במיוחד עבור ילדים וילדות, 12 השבועות האחרונים היו טראומטיים: ללא מזון. ללא מים. ללא לימודים. שום דבר מלבד הצלילים המבעיתים של מלחמה, יום אחר יום. עזה פשוט הפכה למקום שלא ניתן לחיות בו. תושביה חווים מדי יום סכנות לעצם קיומם – והעולם משקיף מן הצד".

"הקהילה ההומניטרית נותרה להתמודד עם המשימה הבלתי אפשרית של מתן תמיכה ליותר מ־2 מיליון בני אדם, והיא עושה זאת בשעה שהעובדים שלה עצמה נהרגים ונעקרים, השבתות התקשורת נמשכות, כבישים ניזוקים ושיירות נקלעות לאש חיה, והאספקה המסחרית החיונית להישרדות כמעט איננה בנמצא. בינתיים, מתקפות הרקטות על ישראל נמשכות, יותר מ־120 בני אדם עדיין מוחזקים כבני ערובה בעזה, המתיחות בגדה המערבית מגיעה לנקודת רתיחה, ורוח הרפאים של מלחמה הזולגת הלאה אל תוך האזור מרחפת בקרבה מסוכנת. אנו ממשיכים לדרוש לשים מייד קץ למלחמה, לא רק למען תושבי עזה ושכניה, שגם הם נתונים בסכנה, אלא למען הדורות הבאים, שלעולם לא ישכחו את 90 ימי הגיהינום האלה ואת המתקפות על הצווים הבסיסיים ביותר של האנושיות", הדגיש. משרד הבריאות בעזה הודיע אתמול כי 22,722 בני אדם נהרגו ברצועה מתחילת המלחמה, וכי 58,166 נפצעו. לפי ההודעה, ביממה האחרונה נהרגו 122 בני אדם.

ראש ממשלת סקוטלנד, חמזה יוסף,  האשים אתמול את ישראל בהוצאה לפועל של טיהור אתני ברצועת עזה. בהצהרה שפרסם קרא יוסף לשרי הממשלה בבריטניה להשתמש בהשפעתם על ישראל כדי ללחוץ עליה להפסיק את תקיפותיה ברצועה, וטען כי תקיפות אלו חרגו בהרבה מטווח התגובה הלגיטימי למתקפת חמאס בעוטף. כמו כן, יוסף קרא לממשלה בבריטניה להבהיר שאם ישראל לא "תפסיק לאלתר את התקיפות חסרות ההבחנה" בעזה, מי שיצטרך לשאת באחריות להן הם בכירים ישראלים – בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו וקציני צבא. חמזה כינה את הימנעותה של הממשלה מקריאה להפסקת אש מיידית "מבישה", והוסיף כי יש להטיל אחריות גם על מנהיגי חמאס ל"התקפות המחרידות" נגד אזרחי ישראל. שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, התבטאה באופן דומה ואמרה כי "צריך לעשות יותר כדי להגן על האזרחים בעזה", וכי אין לאפשר כל כיבוש שיכלול את הרצועה כולה. היא הוסיפה כי לא ניתן לערער על הביטחון של ישראל, אבל "נדרשות הפוגות הומניטריות נוספות".

ביום שישי אמרה שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, בריאיון לסי.אן.אן כי ארצה "תומכת בפתרון שתי המדינות. ישראל לא תחליט על עתידה של עזה — משום שהרצועה היא אדמה פלסטינית". קולונה דחתה את אמירתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי יש לעודד הגירה של תושבי עזה, והוסיפה כי דבריו "אינם אחראיים, ומרחיקים את הפתרון".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126562