רק 15 אחוז מהציבור סבורים שנתניהו הוא ראש הממשלה הרצוי ביותר

רק 15% מהנשאלים בסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה ושפורסם אתמול (שישי) אמרו כי בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה הרצוי לאחר המלחמה בעזה. בתשובה לשאלה "לאחר המלחמה, מי היית רוצה שיהיה ראש ממשלת ישראל?" כמעט שליש מהעונים השיבו שאינם יודעים או "אף אחד". בנוסף 8% לא ציינו שם: 4% השיבו שהם רוצים מישהו חדש שאינו חלק מהמערכת הפוליטית ועוד 4% השיבו "רק לא ביבי".

יצוין שלמרות השיעור הנמוך של הרוצים לראות בנתניהו כראש הממשלה אין כרגע אף מועמד בימין שזוכה לתמיכה: השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר מועדף על ידי 1.5% מהמרואיינים, יוסי כהן ראש המוסד לשעבר – 1%, ניר ברקת שר הכלכלה – 0.7%, ויואב גלנט שר הביטחון הועדף על ידי 0.4% מהמרואיינים בלבד. פילוח לפי לאום מעלה כי בקרב היהודים 25% ציינו את שמו של השר בני גנץ כמועמד המועדף ולאחריו נתניהו עם 18%, במקום השלישי נפתלי בנט (7.5%) וברביעי יאיר לפיד (5%). רוב גדול מהערבים בחרו בתשובה "לא יודע" או "אף אחד" (68%), והרחק מאחור, עם 11% לכל אחד, נמצאים בני גנץ ויאיר לפיד.

כמו כן, רק רבע מהמרואיינים סבורים שלאחר המלחמה נתניהו יצליח לשמור על הקואליציה שבראשה הוא עומד (יהודים 28%, ערבים 12%). פילוח לפי מיקום על הרצף חרדים-חילונים בקרב היהודים מעלה כי החרדים הם הקבוצה היחידה שבה הרוב סבורים שנתניהו יצליח בכך (60%). כך סבורים 38% מהדתיים, מהמסורתיים הדתיים – 34%, מהמסורתיים הלא- דתיים – 25.5% ומהחילונים – 17% בלבד. פילוח לפי הצבעה בבחירות האחרונות מעלה כי רק בקרב שתי המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, יש רוב לסבורים כי הקואליציה תישאר על תילה. בקרב הליכוד והציונות הדתית מדובר במעט פחות ממחצית (ליכוד – 42.5%, הציונות הדתית – 41%). בקרב מצביעי יתר המפלגות מדובר במיעוט קטן הסבורים שיעלה בידי נתניהו לעשות כן, כך למשל רק 11% ממצביעי חד"ש-תע"ל סבורים שאכן ממשלת הימין הקיצוני תאריך ימים.

 

לסקר המלא:

https://www.idi.org.il/media/22472/israeli-voice-index-data-december-2023.pdf