סרט על חייו של פועל קומוניסטי צרפתי שהוצא להורג באלג'יריה בגלל תמיכתו במורדים

סינמטק הרצליה יקרין ביום שלישי הקרוב את הסרט "נאמנות" (צרפת, 2020) בבימוי אֶליֶה סיסטֶרן. הסרט מגולל את קורות חייו של פעיל קומוניסטי צרפתי שהוצא להורג באלג'יריה בידי הכוחות הקולוניאליסטיים. זאת בשל סיועו למחתרת החזית האלג'יראית לשחרור לאומי (FLN). הסרט מוקרן בימים אלה גם בסינמטק תל-אביב, הוט סינמה כפר סבא, הוט סינמה חיפה והוט סינמה קריון.

הוצאתו להורג בגיליוטינה של הפועל הקומוניסטי פרנאן איבטון, בן 30 (בצד שמאל בעת מעצרו), בשנת 1957 (צילום: אלג'רי-ליברטה)

 

עלילת הסרט מתרחשת בשנת 1956 ומספרת את סיפורם של הזוג פרנאן ואלן המתגוררים במושבה צרפתית בצפון אפריקה. פרנאן נעצר במפעל בו הוא עובד בטענה כי הטמין בבניין פצצה. עקב ניסיון ההפללה, מעמדו החברתי של הזוג מידרדר לבלי הכר. מאותו הרגע מתויג פרנאן כ"הבוגד" ואלן – כ"אשת הבוגד". חרף הלחץ החברתי, אלן מסרבת לנטוש את בעלה לגורלו. הסרט מציג דרמה היסטורית המבוססת על סיפורו של הקומוניסט פרנאן איבטון, שלחם לצד האלג'יראים למען שחרור מהכיבוש הצרפתי. הסרט דובר צרפתית וערבית, ויוקרן עם כתוביות בעברית ובאנגלית. בסרט משתתפים השחקנים ונסן לקוסט, ויקי קריפס וז'ול לנגלאד.

עלילת הסרט מבוססת, בין השאר, על הרומן "אחינו הפצועים" מאת הסופר ז'וזף אנדראס (2016). בשעתו זכה הרומן בפרס גונקור היוקרתי, אולם המחבר סירב לקבלו בטענה כי "הכתיבה והיצירה אינן עניין של תחרות. אני מסרב להתמודד מול סופרים אחרים כי אני לא מתחרה באף לא אחת ואחד". בריאיון שהעניק לעיתון הקומוניסטי "הומניטה", חלק המחבר את ההשראה לרומן: "רציתי לכבד את זכרו של פעיל מן השורה שנתן הכל למען האחרים ושילם את המחיר הכבד ביותר".

יוסי אבו

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104901