לעצור את פשעי המלחמה בסמאפר יטא שבדרום הר חברון

צבא הכיבוש נערך לגירוש תושבי הכפרים הפלסטיניים באזור מסאפר יטא שבדרום הר חברון, והודיע בשבוע שעבר על כוונותיו יממה לפני כניסתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למסגד אל-אקצא. לעומת המהומה התקשורתית שליוותה את הפרובוקציה רבתי של השר הכהניסט, לא זכה מעשה הטרנספר החמור ביותר של ישראל מאז שנות השבעים בתהודה ציבורית הולמת.

לדברי האגודה לזכויות האזרח, "הצבא נערך להרוס כפרים היסטוריים בהם מתגוררות משפחות שלמות. אלה מונות אלף בני אדם, ילדיהן וזקניהן עלולים להישאר ללא קורת גג". "אם הגירוש אכן ייצא לפועל, הוא עלול להמיט על התושבים אסון הומניטרי כבד, שכן הם יאבדו את כל רכושם וכן את מקורות הכנסתם", הודגש.

לתושבי האזור, עליו הכריזה ממשלת ישראל בשנות השבעים כ"שטח אש 918", נמסרו הודעות על פינוי מבתיהם. בשיחה עמם הודיעו נציגי השלטון על הכוונה להציע לתושבי הכפרים שטח חלופי, אליו יגורשו. אך לדברי ארגון בצלם, "העברה בכפייה של תושבים מוגנים בשטח כבוש היא פשע מלחמה. ל'הצעות' של הרשויות הישראליות לתושבים הפלסטינים אין לפיכך כל משמעות; זהו איום אלים, שלא מותיר כל בחירה בפני התושבים".

ההודעה על גירוש התושבים הגיעה לאחר שנים בהן פעלה המדינה להפוך את חייהם בלתי נסבלים, זאת בציפייה שיעזבו את אדמתם לכאורה מרצונם. בין השאר, אסרה המדינה  על  התושבים  להתחבר לתשתיות מים וחשמל, מנעה מהם לבנות בתי מגורים ומבני ציבור, הגבילה את תנועתם ואיפשרה למתנחלים ולחיילים לאיים באופן יומיומי על שלומם ועל רכושם.

יצוין שהגירוש יבוצע "על פי חוק" – החוק של המדינה הכובשת, כמובן. במאי 2022 קבע בית המשפט העליון, כי לישראל סמכות להכריז על האזור "שטח אש" וכי תושביו אינם תושבי קבע. בכך הכשיר בית המשפט את הגירוש. אלא שמסתבר כעת כי המדינה בעצם מכירה בכך שהתושבים מתגוררים בשטח זה שנים, ולכן היא "מחפשת עבורם מקום מגורים חלופי".

קביעת בית המשפט העליון, המבוססת על פרשנות משפטית מופרכת ועל עובדות סלקטיביות, מבהירה כי שופטי העליון תמיד יתאמצו להכשיר את פשעי הכיבוש (ר' עמוד 7). לדברי בצלם: "במתק שפתיים, בצביעות, בהיתממות ובכחש, מילאו השופטים שוב את תפקידם במסגרת משטר העליונות היהודית וסללו את הדרך לביצוע הפשע, תוך היפוך היוצרות: את הקורבנות הפכו עבריינים 'העושים דין לעצמם', את משטר האפרטהייד הפכו קורבן, שבנדיבות נדירה פועל 'לפנים משורת הדין'".

על הפלסטינים, הישראלים שוחרי השלום והקהילה הבינלאומית מוטלת החובה למנוע מממשלת ישראל לבצע את הגירוש, ולוודא שאם יתבצע, האחראים לפשע – בהם שרי הממשלה, מפקדי הצבא ושופטי בית המשפט העליון, יועמדו לדין. זה חלק אינטגרלי במאבק בממשלת הימין מלא-מלא בראשות בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר.