'כאן מעלימים אנשים': פעילים הפגינו ליד בסיס שדה תימן המשמש מחנה מעצר

עשרות פעילים הפגינו אתמול (שבת) ליד מחנה שדה תימן, בסיס הצבאי הסמוך לבאר שבע, משמש כמחנה מעצר לתושבי עזה ולחשודים בהשתייכותם לחמאס. בהזמנה שהופצה לקראת המחאה נאמר: "בחצי שנה נרצחו במחנות העינויים הישראלים יותר מפי 4 אסירים משנרצחו בגואנטנמו ב-20 שנה". "נסענו עד למחנה המוות בשדה תימן כדי לזעוק, יחד עם אחרות, נגד העוול הזה", הוסיפו.

המפגינים החזיקו כרזות בעברית, ערבית ואנגלית ובהן נכתב "כאן מעלמים אנשים", "מה קורה בשדה תימן", "שדה תימן מחנה עינויים" ועדויות קשות של תושבי עזה על הנעשה במקום שהיו עצורים במחנה ושבו לבתיהם.

יצוין "רופאים לזכויות אדם" פרסם בשבוע שעבר חוות דעת אתית בנוגע לשדה תימן, הכוללת עדויות של עצירים ששוחררו מהמתקן ושל גורמי רפואה ובריאות ששהו בו. גם הם הגיעו למסקנה שיש לסגור את שדה תימן לאלתר, ולהפנות את העצירים הזקוקים לטיפול רפואי לבתי חולים אזרחיים, לקבלת טיפול בכפוף לאתיקה ולמקצועיות רפואית. בנוסף, הארגון מפנה אצבע מאשימה למשרד הבריאות: "אנו רואים את הנחיות משרד הבריאות לטיפול בשדה תימן, כמכשירות את ההפרות הללו, כולל השתתפות בהתנהלות העולה כדי יחס בלתי אנושי או עינויים".

גם "הוועד הציבורי נגד עינויים" מתריע מזה זמן על המעשים שמתרחשים בשדה תימן. "שישה חודשים לאחר שהחלה המלחמה, אפשר לומר בבירור: נראה שמדינת ישראל מפעילה מעין 'כלא גואנטנמו' משלה", כתבו ד"ר בטינה בירמנס וד"ר תמר לביא, חברות הוועד המנהל של הוועד במאמר שפורסם ב"הארץ".

יצוין שמספרם המדויק של העצירים בשדה תימן אינו ידוע. העצירים מוחזקים ללא ביקורת של בתי משפט ובלי שמתאפשר לנציגי הצלב האדום ולעורכי דין לפגוש אותם. על פי כתבת תחקיר שפורסמה ב"הארץ" בחודש שעבר, 27 עצירים מתו במתקנים המעצר של הצבא וכי צה"ל סירב למסור פרטים על נסיבות מותם. בנוסף היא דיווחה על תנאי מעצר קשים ואלימים. במאמר המערכת של "הארץ" שפורסם הבוקר נכתב "יש להיענות לבקשות  ולסגור את מתקן שדה תימן לאלתר. על מדינת ישראל להקפיד לשמור על החוק ביחסה אל העצירים שבידיה. זה נכון תמיד, וקל וחומר בשעה ש–133 חטופים ישראלים מוחזקים בידי חמאס".