לאחר שנתיים מאסר שוחררה חברת הפרלמנט הפלסטיני חאלדה ג'ראר

לאחר שנתיים מאסר, שוחררה הבוקר (ראשון) חברת הפרלמנט הפלסטיני חאלדה ג'ראר. בית המשפט הצבאי במחנה עופר שבשטחים הפלסטינים הכבושים גזר במארס השנה שנתיים מאסר על ג'ראר, בגין "חברות ונשיאת משרה בהתאחדות בלתי מותרת". ג'ראר הורשעה במסגרת הסדר טיעון בגין פעילותה בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין. על כך מסר העיתון "אל-אתיחאד" היוצא לאור בחיפה.

ג'ראר שוחררה היום, לאחר ניכוי תקופת מעצרה. העונש הורכב מ-20 חודשי מאסר בפועל בצירוף הפעלה של ארבעה חודשי מאסר על תנאי שהוטלו עליה בגין עבירות דומות ב-2015. ג'ראר חויבה גם בתשלום קנס של 4,000 שקל.

מחר צפויה קבלת פנים המונית ברמאללה בהשתתפות פעילי כל הפלגים הפלסטינים. עם שחרורה מסרה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "המנהיגה הפלסטינית ח׳אלדה ג׳ראר סוף-סוף יצאה מהכלא. למאסר שלה היה יעד אחד – דיכוי המאבק הפוליטי של העם הפלסטיני נגד הכיבוש. האכזריות במקרה שלה הייתה כל כך קיצונית – כאשר מנעו ממנה להשתתף בלוויית ביתה. אבל שום כלא ושום צבא לא יעצרו את השאיפה והמאבק של העם הפלסטיני לעצמאות".

חאלדה ג'ראר בעת שחרורה מתקופת מעצר קודמת בכלא הישראלי (צילום: אל-אתיחאד)

 

ביולי האחרון נפטרה מדום לב בתה הצעירה, סוהא ג'ראר. עם היוודע מותה, התגברו קולות ברשות הפלסטינית בקריאה לשחררה כדי שתוכל לקחת חלק בהלוויה. בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח הביע תנחומים לג'ראר ולבעלה, וקרא לישראל לשחרר אותה, "כדי שתשתתף במצוקת המשפחה", כלשונו. גם פעילים ברשתות החברתיות הפלסטיניות פתחו בקמפיין שקורא לשחרורה של ג'ראר, שבתה סבלה ממחלות רקע. אל הקריאה הצטרפו חברי הכנסת של חד"ש, אך השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, סירב להשיב בחיוב לפניות בטענה "שלא ניתן במסגרת החוקה".

ג׳ראר נעצרה באוקטובר 2019 יחד עם כ-50 פעילים נוספים בחזית העממית לאחר הפיגוע שבו נרצחה רינה שנרב ליד ההתנחלות דולב. עם זאת, כתב האישום וגזר הדין אינם מייחסים לה כל ידיעה בנוגע לפיגוע. בארגון א-דאמיר, בו עובדת ג'ראר, הזכירו כי נעשה ניסיון לקשור אותה למעשה – אך ללא תוצאות.  בהודעה שפרסם הארגון נכתב כי גזר הדין מוכיח כי ישראל פועלת במכוון נגד ההתנגדות הפוליטית והמדינית לכיבוש, ועושה שימוש במערכת המשפט הצבאית כדי לאכוף מדיניות של שליטה ופגיעה בעם הפלסטיני.

ג'ראר, בת 58, מוכרת היטב בזירה הפוליטית הפלסטינית והיתה פעילה למען זכויות האסירים ובארגוני זכויות אדם. מאז 1998 נאסר עליה לעזוב את ישראל בשל פעילותה הפוליטית. ב-2006 נבחרה למועצה המחוקקת הפלסטינית, כנציגה בסיעת אבו עלי מוסטפא שבראשה עמד מזכ"ל החזית העממית, אחמד סעדאת, המרצה עונש מאסר של 30 שנה על מעורבות בהתנקשות בחיי השר רחבעם זאבי. היא הייתה פעילה בתחומים של חקיקה חברתית, זכויות אסירים, שיפור במעמד האשה והגנה על החרויות הדמוקרטיות.