מפלה למפלגת השמאל בגרמניה; הקומוניסטים ניצחו בבחירות בעיר השנייה באוסטריה

על פי תוצאות האמת שנמסרו בצהריים (שני) המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה ניצחה בבחירות שנערכו אתמול בהפרש דחוק את מפלגת השלטון הנוצרית-דמוקרטית של הקנצלרית השמרנית היוצאת, אנגלה מרקל.

כרזה של מפלגת השמאל בברלין: "56,4% מהתושבים תמכו במשאל עם בהלאמת חברות הדיור הפרטיות".

 

מהתוצאות עולה כי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בראשות אולף שולץ, גרפה 25.7% מהקולות. מפלגתה של מרקל קיבלה כ-24%. מפלגת הירוקים רשמה הישג מרשים של כמעט 15% תמיכה. מפלגת הדמוקרטיים החופשים, במקום הרביעי עם כ-11.5%; למקום החמישי הגיעה המפלגה הימנית קיצונית "אלטרנטיבה לגרמניה" עם כ-10%. מפלגת השמאל די לינקה, קיבלה רק כ-5% מהקולות, לעומת כ-9% בבחירות הקודמות שנערכו ב-2017. לפיכך מספר חברי סיעת מפלגת השמאל בבונדסטג ירד מ-69 ל-39. לעומת זאת, סיעת הירוקים בפרלמנט גדלה מ-67 ל-118 חברים. אחוז ההצבעה הסופי עמד על 78%, המהווה עליה בהשוואה לנתוני הבחירות הקודמות ב-2017. מדובר גם באחוז ההצבעה הגבוה ביותר שנרשם בגרמניה מאז עלייתה של מרקל לשלטון ב-2005.

חרף המפלה בבחירות הכלל-גרמניות, במדינת המחוז ברלין מפלגת השמאל זכתה ביותר מ-14% מהקולות. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ניצחה בבחירות המקומיות בברלין, שהתנהלו במקביל לבחירות הפדרליות, וקיבלו 21.4% מהקולות וגברו על הירוקים, שזכו ב-15%. פרנציסקה גיפי, העומדת בראש הסוציאל-דמוקרטים בעיר, תצטרך לגבש קואליציה של שלוש מפלגות לפחות.

גיפי נחשבת לאחת מהבכירות באגף הימני של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, וכיהנה בעבר גם כשרת המשפחה בגרמניה. ראש העיר הנוכחי מטעם הסוציאל-דמוקרטים, מיכאל מילר, הודיע כי יוותר על המושב המקומי ונבחר לבונדסטג. המפלגה השלישית בגודלה בברלין היא השמרנים של מרקל שקיבלו כ-17%.

נושא הדיור היה אחד המרכזיים במערכת הבחירות המקומית. במקביל לבחירות התקיים משאל עם בנוגע ליוזמה להלאים את חברות הנדל"ן הגדולות הפועלות בעיר ולרכוש מהן מאות אלפי דירות שיועברו לניהול ציבורי. מפלגת די לינקה היתה אחראית ליוזמה, ביחד עם קואליציה חברתית של דיירים ופעילים חברתיים שקראו להילחם בדרך זאת בעליית מחירי השכירות והדירות בברלין בעשור האחרון. גיפי הבהירה כי לא תהיה מוכנה לקבל את היוזמה – אפילו אם תאושר במשאל העם הבלתי-מחייב – אם תרכיב את הקואליציה הבאה, כפי שמסתמן. הירוקים לא הביעו עמדה ברורה בעד או נגד משאל העם, למרות שרבים מחבריהם תומכים בצעד. במשאל 56,4% של המצביעים תמכו בהצעת די לינקה ואילו 39% התנגדו.

גם באוסטריה נערכו אתמול בחירות בעיר גראץ. ראש העיר השמרני החליט לפני מספר חודשים להקדים את הבחירות והמפלגה הקומוניסטית של אוסטריה ניצחה אתמול במפתיע בבחירות לעיריית גראץ, העיר השנייה בגודלה במדינה. כך עולה מתוצאות הבחירות פורסמו הלילה. מהתוצאות עולה כי הקומוניסטים קיבלו יותר מ-29% מהקולות בבחירות למועצת העיר, ואילו מפלגת העם מהימין-מרכז קיבלה כ-25%, לעומת 38% בבחירות הקודמות. בעקבות תוצאות הבחירות ראש העיר השמרני הודיע על התפטרותו.