ח"כ תומא-סלימאן חשפה: 90% מתקציבי תוכניות המדען הראשי – לגברים

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת קיימה אתמול (שני) דיון על הניתוח המגדרי של תקציב משרד הכלכלה וכן על התקצוב והביצוע של בינוי מעונות יום. מיכל צוק, משנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה, מסרה בישיבה ש"ישנם שיעורי תעסוקה נמוכים בקרב נשים ערביות וגברים חרדים. נשים גם מהוות אחוז גבוהה מהמועסקות במשרות חלקיות שלא מרצון, ועל זה צריך לתת את הדעת. פערי השכר השעתי החציוני בין נשים וגברים נותרו יציבים". יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הגיבה ואמרה ש"ההיצע של ההכשרות המקצועיות שנשים ערביות יכולות לרכוש נמוך מאוד. הרוב הולכות לטיפוח וחן או מזכירות נושאים שממילא השטח רווי בהם. בשני מרכזי ההכוון שביקרתי בהם העירו שחייבים ליזום הכשרות מקצועיות המוכרות ע"י המשרד. ההיצע שהמשרד כן מכיר בו הוא מאוד מוגבל ואז נשים מוכוונות ומסוללות להכשרות האלה. נכון יהיה שמשרד הכלכלה לא יחכה למה שמציע השוק, אלא ייזום הכשרות ויהיה פרואקטיבי, כדי לקדם את אותן נשים דווקא למקומות שיש בהן צורך. אם לא נכוון למקצועות העתיד, אנחנו נישאר עם נשים מובטלות".

2015-12-01_200439לדברי צוק: "אנחנו בהחלט פתוחים לזה וזה תואם את היעדים שאנו שמים לעצמנו, ויש לנו את כל העניין למצות את ההון האנושי. אנחנו מפתחים תוכניות להגדלת היקפי משרה וכן תוכניות למיצוי ההון האנושי, כדי להכווין למקצועות הנכונים. אנו משקיעים בנוסף גם בתשתיות כמו מרכזי ההכוון עצמן ועבודה מול הקהילות, וגם עובדים מול המעסיקים. מרכזי ההכוון עוזרים למעסיקים למצוא עובדים לפי פרופיל שהם מרכיבים, ובחינם. בנוסף ניתן לממן למעסיק הכשרות אצלו ויש גם מסלול של סבסוד שכר לאוכלוסיות מסוימות לפי קריטריונים קבועים". אך לדברי ח"כ תומאסלימאן: "המצגת מייצגת את סוג הפעילות שהמשרד עושה בנושאים שונים והיא מאוד חשובה. הייתי מעדיפה להתמקד בנושא התקציב עצמו וחלוקת התקציב ועד כמה הוא משרת את הצרכים והאינטרסים של הנשים. אמרתן שמה שנבחן מגדרית הם תקציבי הפרט, המהווים בעצם 45% מתקציב המשרד, והחלוקה שיצאה באחוזים היא 48-52. בספר התקציב של המשרד, אתם ניתחתם שתי תוכניות שמפעיל המדען הראשי, ובשתיהן יותר מ-90% מהתקציב הולך לגברים! זה בוודאי לא משקף את החלוקה המגדרית בין המדענים והמדעניות".


ח"כ תומאסלימאן הוסיפה: "התקיימה פה בחודש יוני ישיבה בה הוגש לי דו"ח ושר הכלכלה דאז, ח"כ אריה דרעי, הבטיח פה הבטחות. האם הוחלטו על הקצאות חדשות מאז? הובטח לי שהקריטריון של כל הקודם זוכה יבוטל, והעיקרון צריך להיות שבודקים איפה צריך לעודד תעסוקת נשים, ושם ליזום, ולא כל הקודם זוכה. מדוע עדיין פועלים כך? הובטח גם בחודש יוני שתוקם מנהלת כדי לזרז את התהליך, ויהיה אדם מיוחד בתוך המשרד שהאחריות שלו תהיה רק לפעול מול ראשי רשויות וישובים ערבים כדי לזרז את הבנייה". לדברי צוק: "בקרוב נשלים את ההחלטה על ההקצאות ונפרסם רשימה מלאה באתר האינטרנט שלנו באופן גלוי לכולם. אני לא יכולה להסביר לפני שהתפרסמו הנתונים, אסור לי. אפילו אם אני אפרט על תהליכי החשיבה שביצענו אפשר יהיה להסיק מזה. העמדה המשפטית היא כזאת שבשלב זה ממילא לא ניתן לבצע בה שום שינוי. עם זאת, בהחלט נתחשב בהערותיה של יו"ר הוועדה בישיבות הבאות של הוועדה שתבחן את ההקצאות למעונות".


ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "בנושא של תלונות על הפרות חוקי עבודה, בגלל שאני יודעת באיזה תנאים מחפירים עובדות נשים ערביות, שלא מקבלות שכר מינימום, ופקחים לא מגיעים לשם, הייתי רוצה לקבל פילוח וחלוקה של התלונות שקיבלתם, והיוזמות שלכם לצאת לחקור ולבדוק. נתוני המדען הראשי זועקים לשמים, ואנחנו נוציא מכתב מהוועדה למשרד המדען הראשי וננסה לקבל הסברים. הוועדה מצפה לקבל תוך שבוע הערכת זמנים לגבי הקמתה של המנהלת ואופן פעולתה, ולקבל, אולי אף לפני הפרסום לציבור את החלטות ועדת ההקצאות גם את רשימת המעונות שהוקצו, אם זה בינוי או אחר, וגם את הבקשות שנדחו".