לאחר שאיימה בסגירה: ההנהלה הכירה בוועד האחיות בביה"ח לניאדו בנתניה

הנהלת ביה"ח החרדי לניאדו שבנתניה הכירה בהסתדרות כארגון היציג של האחים והאחיות ובנוסף הסכימה להיכנס למו"מ אינטנסיבי במטרה לחתום בתוך שישה חודשים על הסכם קיבוצי. בנוסף, הסכימה הנהלת ביה"ח לספק על חשבונה שירותי כביסה למדי העבודה של האחים והאחיות. נושא זה היה אחד מאבני המחלוקת המרכזיים במהלך המו"מ בין הצדדים.

2015-12-01_200638

ההכרה באה לאחר ההסתדרות הגישה בחודש שעבר עתירה דחופה לבית הדין האזורי לעבודה בתל–אביב במטרה להביא להפסקת הפעולות הבלתי חוקיות של הנהלת בית החולים והמנכ"ל חיים המרמן, הפוגעות בזכות ההתארגנות של האחיות והאחים במקום. כ-530 אחיות ואחים העובדים בבית החולים לניאדו בנתניה התאגדו בהסתדרות בספטמבר לאחר שלמעלה משליש מהם חתמו על טפסי ההצטרפות לארגון היציג. ברקע להתארגנות הפרת זכויות מתמשכת של בית החולים כלפי האחיות, לרבות אי העברת תשלומים לקרנות הפנסיה וההשתלמות, זאת למרות שההפרשות נוכו משכרן.

בבקשה, שהוגשה על ידי עורכות הדין מאיה צחור–אבירם וסיון רדיאן מהלשכה המשפטית של ההסתדרות, צוין כי מהרגע שנודע להנהלת בית החולים אודות ההתארגנות, היא לא בחלה בשום אמצעי לפגיעה בכוונותיהם של העובדים להתאגד. בין היתר, הפעילה ההנהלה לחצים בלתי פוסקים על האחיות להסיר את חתימותיהן מטפסי ההצטרפות בפניות אישיות; ארגנה כנסים בהם נציגיה נאמו על איסור השביתה המוחלט החרוט לשיטתה על דגל בית החולים, על חוסר הכדאיות הכלכלית שבהתארגנות על רקע מצבו הפיננסי של בית החולים ועל השלכות בעייתיות נוספות שיכולות להיות להתארגנות העובדים. בנוסף לכך, בכירים בבית החולים ניסחו מכתב מפורט הכולל מילים בגנות ההסתדרות והליך התארגנות האחיות. לאחר מכן נציגי ההנהלה התקשרו לאחיות האחראיות ודרשו מהן להגיע לבית החולים ולחתום בשמן על המכתב, אשר הופץ לאחר מכן לכלל האחיות.

חמור מכך, בפגישה שנערכה בין יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה, משה סמיה לבין סגן ראש העיר נתניה הרב שמעון שר, העביר שר לסמיה מסר לפיו האדמו"ר מצאנז, רבי צבי אלימלך הלברשטאם, משמש כנשיא בית החולים, החליט כי יסגור את בית החולים אם ההסתדרות תשמש בו כארגון יציג. בעתירתה ביקשה ההסתדרות להורות על בית החולים לחדול לאלתר מכל פנייה לעובדים ולא להתערב בכל הנוגע לנושא ההתארגנות, להימנע מהתנכלות לעובדים על רקע התאגדותם וכן להורות למנכ"ל המרמן להשתמש בסמכותו על מנת להפסיק את הפגיעה הלא חוקית בהתארגנות העובדים. לניאדו הוקם בשנת 1976 והוא שייך לקהילה החסידית צאנז. בבית החולים, המשרת את תושבי נתניה ויישובי הסביבה, יותר מ-30 מחלקות וכ-400 מיטות אשפוז.

עם הכרת ההסתדרות כארגון יציג, מסרה יו"ר ועד האחים והאחיות בלניאדו, שרון אלוש: "אני נרגשת ושמחה עבור כל האחיות והאחים בלניאדו על חתימת ההסכם ועל כניסתנו למשפחת האחיות בכל הארץ. אני מודה לכל מי שתמך בנו וליווה אותנו לכל אורך הדרך ובטוחה שעתה נוכל להביא את ביה"ח להישגים חדשים, לטובת ציבור המטופלים".