ח"כ חנין על אישור לכריית פוספטים בשדה בריר: כצפוי ממשלת נתניהו עומדת בצד הלא נכון

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הבוקר (שלישי) ברוב גדול את מסמך המדיניות של כריית מינרלים בישראל ובו נקבע כי ניתן לכרות פוספטים בשדה בריר שילד העיר ערד. המתנגדים היחידים להחלטה היו נציגי משרד הביטחון ומשרד הבריאות. שני המשרדים העלו נימוקים בריאותיים נגד ההחלטה. ההחלטה אמנם מהווה התקדמות משמעותית, אך עד לאישור סופי של תוכנית המתאר לניצול מינרלים, שתתבסס על המסמך שאושר היום, לא יהיה מעמד חוקי לקביעה ששדה בריר מיועד לכריית פוספטים.

אישור תוכנית המתאר יאפשר לחברת רותם אמפרט השייכת לקבוצת כימיקלים לישראל המופרטת שבבעלות עידן עופר להתחיל בפעולות כרייה במקום. נגד הכרייה בשדה בריר התנהל מאבק ציבורי ממושך אותו הובילו תושבים מערד ומיישובי הסביבה הערביםבדואים. בהסתמך על חוות דעת בנושא של משרד הבריאות, התושבים סבורים כי כריית הפוספטים תגרום לסיכונים בריאותיים כתוצאה מפליטת חלקיקים מזהמים. משרד הבריאות ממשיך לטעון כי אין לאפשר כרייה בשדה בריר ולכן הצביע נציגו נגד אישור מסמך המדיניות.

2015-12-01_200557

ד"ר שרית עוקד, העומדת בראש עמותה בערד הנאבקת נגד הכרייה בשדה בריר, אמרה כי "עצוב לדעת שחברי המועצה מקבלים החלטות שדנות בחיי אדם על סמך מידע חלקי ושגוי. אני נדהמת מכך שרופאי משרד הבריאות טוענים שהמכרה יהיה מסוכן ואילו עובדי המשרד להגנת הסביבה שאינם רופאים טוענים שאין בו סכנה. הדרך לאישור הכרייה עוד ארוכה ואנו שוקלים את צעדינו הבאים ולא נוותר על בריאות וחיי ילדינו".

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) אמר בתגובה להחלטת המועצה, כי "המועצה נכשלה בתפקידה להגן על חיי התושבים בערד וביישובים הבדואים שבאזור. זה כישלון חמור ומצער. פעם נוספת ממשלת נתניהו הוכיחה את מחויבותה לבעלי ההון ואת נחישותה להעדיף את האינטרסים שלהם להגדיל את רווחיהם, על פני כל אינטרס חברתי ובריאותי. אבל המאבק לא הסתיים ואנחנו נמשיך לעמוד לצד התושבים, עד אשר ייקבע שחיי אדם ובריאות האנשים חשובים יותר מאשר רווחי האחים עופר". עוד אמר חנין: "ממשלת נתניהו עומדת, כצפוי, בצד הלא נכון. בשם השדולה הסביבתית בכנסת פנינו למועצה הארצית לתכנון ובנייה בדרישה לעצור את הקמת המכרה: חיי אנשים לפני הגדלת רווחים. יצוין שמשטרה הזמינה לחקירה פעילים נגד מכרה. לדברי ח"כ חנין "זו עוד חוליה במסע ההפחדה נגד מי שמשמיע קול של התנגדות לכניעה לטייקונים או למדיניות השלטון בכלל".