מגמה ירוקה: נחרים את ועידת האקלים במצרים בגלל הדיכוי חירויות האזרח

ועידת האקלים השנתית של האו"ם (COP27) נפתחה הבוקר (ראשון) בשארם א-שייח שבמצרים. ישראל שיגרה משלחת גדולה, שבראשה עומד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ובה חברים בין היתר נציגים של המשרד להגנת הסביבה, משרד החוץ וחברות פרטיות.

אחד מארגוני הסביבה הגדולים בישראל, מגמה ירוקה, הודיע בשבוע שעבר כי לא ייקח חלק בוועידה. "המרחב לפעילות אזרחית השנה מוגבל במיוחד. במצרים שלא ידועה בסבלנותה לביקורת ציבורית, הטילו מגבלות מיוחדות על ארגונים לא ממשלתיים ואירועי מחאה. אחד השיאים היה כשנודענו שבעוד שלפעילים זרים מותר יהיה להפגין – במרחק בטוח מהוועידה, ולא תתאפשר לפעילים המקומיים להשתתף בהפגנות", נמסר. "בתור מי שמאמינים במדיניות של צדק אקלימי, פשוט לא יכולנו להישאר אדישים ולתת לזה יד", הוסיפו.

מפגינים בלונדון לרגל ועידת האקלים למען שחרור העצירים הפוליטיים במצרים (צילום: מורנינג סטאר)

 

עוד נמסר כי "מגמה ירוקה היא ארגון משקיף באו"ם, וכבר שנים שאנחנו לא מפספסים אף וועידה, תוך שאנו פועלות מאחורי הקלעים לשפר את המחויבויות של ישראל, ולוקחות חלק בהתארגנויות של מאבק ציבורי בשותפות עם ארגונים מכל העולם. התחלנו לקחת חלק בוועידות האקלים בריו 2012, היינו בפריז ב-2015, ואנו מקוות לחזור לוועידות בעתיד. בכל הוועידות תמיד הייתה רמה מסוימת של 'גרינוואש' – פוליטיקאים שמצהירים הצהרות שהם לא מתכוונים לקיים, חסויות מרכזות לוועידות של חברות מזהמות, הגשת אוכל שאינו טבעוני ואפילו בשר בקר, משלחות ענק של פוליטיקאים עם מטוסים פרטיים ושיירות רכבים שמייצרות כמויות אדירות של זיהום ופליטות גזי חממה, ומשלחת גדולה אף יותר של לוביסטים של תאגידי הדלקים הפוסיליים שלוחשים באוזני הפוליטיקאים. ובכל זאת, בחרנו לאורך השנים להמשיך ולהגיע".

"בחודשים האחרונים ערכנו דיונים רבים שנמשכו ממש עד הימים האחרונים. כמו כל שנה התאכזבנו לשמוע על נותני החסות והמשלחות המפוצצות וחסרות המשמעות בעת ובעונה אחת. אבל הפעם, באופן קיצוני בהרבה מבעבר, נחשפו עוד ועוד דברים שגרמו לזה לעבור את הגבול, וזה ממש לא רק החסות של קוקה קולה וג'נרל מוטורס. המרחב לפעילות אזרחית השנה מוגבל במיוחד, כאשר שלטונות מצרים, מדינה שלא ידועה בסבלנותה לביקורת ציבורית, הטילו מגבלות מיוחדות על ארגונים לא ממשלתיים ואירועי מחאה בזמן הוועידה", הדגישו.

 

 

יצוין שישראל מגיעה לוועידת האקלים של ללא כל הישגים. על פי "כלכליסט" את יעד האנרגיה המתחדשת שהציבה לעצמה ל־2020 — 10% בלבד מייצור החשמל — החמיצה. הפליטות של ישראל דווקא יעלו ב־103%־203% עד 2030, לעומת הפחתה של 32% בממוצע באיחוד האירופי, קנדה, ארה״ב ומקסיקו. לישראל אין תוכנית מוסדרת לעמידה ביעדים (הנמוכים בהשוואה לעולם) שהציבה לעצמה: 27% הפחתה בפליטות עד סוף העשור לצד 30% מערב לאנרגיה מתחדשת.

יצוין שזעם כלפי הוועידה התעורר בקרב הפעילים התעורר בכל העולם. אחת הסיבות לכך היא המשטר המצרי הפרו-אמריקאי לקח כנותנת חסות לכנס את קוקה-קולה, החברה שמייצרת הכי הרבה פלסטיק בעולם. סיבה נוספת לביקורת היא שמצרים מתכננת להגביל את קיום ההפגנות במהלך הכנס. נציבות זכויות האדם במצרים דיווחה על כך שבימים האחרונים נעצרו כבר 93 בני אדם ועל פי ארגוני זכויות אדם ברחבי מצרים עצורים רבבות אסירים פוליטיים.

גם הפעילה הסביבתית גרתה טונברג, שהפכה לאחד הקולות הבולטים בתנועה הסביבתית וסמל של מחאת האקלים של הנוער, הצטרפה לביקורת והודיעה שלא תיקח חלק בפסגת האקלים. "לא אגיע לוועידה מהרבה סיבות, אבל המקום לחברה האזרחית בכנס הזה במצרים יהיה מאוד מוגבל", אמרה טונברג.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/108383