נשיא ברזיל החדש עומד בפני אתגר היסטורי: הצלת יער האמזונאס מציפורני בעלי ההון

דועכות המחאות נגד מנהיג מפלגת העובדים ונשיא ברזיל לשעבר, לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה, שניצח ביום ראשון האחרון את הנשיא המכהן ומנהיג הימין הקיצוני ז'איר בולסונרו. ניצחון מנהיג העובדים נתקבל באנחת רווחה בקרב הציבור ובקרב פעילים חברתיים בברזיל וברחבי אמריקה הלטינית. לולה השיג בסיבוב השני ניצחון דחוק על בולסונרו וזכה ב-51% מהקולות, לעומת 49% בהם זכה יריבו. לולה עוסק כעת בהרכבת ממשלתו החדשה ואחד האתגרים העומדים בפני הנשיא החדש הוא המערכה להצלת הסביבה, זאת בעת העמקת משבר האקלים.

לולה בעת ביקור ביער האמזונאס במהלך מערכת הבחירות (צילום: ורמליאו)

 

במהלך קמפיין הבחירות הרבה לולה לעסוק בשאלות חברתיות ופוליטיות, כפי שפרסמה בהרחבה העיתונות בעולם ובישראל. אך בניגוד למפלגות הממסד בישראל, קמפיין לולה התייחס גם לסוגיות אקולוגיות, ובפרט להרס השיטתי של יערות הגשם באמזונס בידי בעלי ההון והחברות הרב-לאומיות הפועלות בברזיל. היקף ההרס העמיק עד מאוד במהלך ארבע שנות כהונתו של הנשיא היוצא בולסונרו. על כן, אין זה מקרה כי פעילים סביבתיים בברזיל תמכו במועמדות מתנגדו – הנשיא החדש לולה.

המדיניות הרשמית שהוביל איש הימין הקיצוני בולסונרו,  לה העניק את השם "פיתוח כלכלי מואץ", מוטטה את מנגנוני הפיקוח על הנזק הסביבתי בברזיל בכך שעודדה הסבה של יערות גשם לחוות חקלאיות. מפגיעה חמורה ובלתי הפיכה זו סבלו בין השאר אנשי העמים המקוריים ("האינדיאנים") המתגוררים באזורי היערות. המאבק הציבורי בהרס האמזונאס גבה קורבנות רבים, ובהם פעילים חברתיים, עיתונאים, חוקרים וילידים.

גם יערות גשם שטרם נכרתו הולכים ומאבדים את הסיכויים להתאוששות, ועלולים להפוך סוואנות. מצב כזה יפר לחומרה את האיזון האקולוגי ויגרור השלכות קשות על כדור הארץ כולו. חוקרים ברזילאים אף הזהירו, כי הרס יערות האמזונס מתקרב ל"נקודת אל חזור" מהר יותר מכפי שסברו בעבר.

לולה הבטיח במהלך מערכת הבחירות כי יפעל לעצירת הרס היערות, לשיקום מנגנוני הפיקוח, להשבת סמכויות למשרד להגנת הסביבה ולמען האינטרסים של כל העמים המקוריים באמזונאס – כולל הגנה על אדמותיהם.

שתי שאלות נותרו ללא מענה: האם יזדמנו לידי הנשיא החדש הכלים ליישום הצעותיו בנושאי הרווחה, הסביבה, החינוך, הבריאות והביטחון התזונתי של האזרחים העניים ביותר? האם יצליח לתמרן בהצלחה מול פרלמנט בו מפלגתו אינה בעלת רוב, ומול ראשי המחוזות (ברזיל היא מדינה פדרלית בדומה לארצות הברית) המשרתים את האינטרסים של בעלי האדמות?

הצד המעודד – לולה אינו עומד לבדו. תנועת "האיכרים חסרי האדמות", התנועה החברתית הגדולה באמריקה הלטינית ובה מיליוני חברים, הודיעה כי תתייצב לצידו. בנוסף, הצהירו חבריה על נכונותם להשתלט על אדמות הנתונות לסכנה.

אפרים דוידי

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116528