ח"כ תומא-סלימאן בעצרת לציון 54 שנות כיבוש: ממשלת בנט תמשיך בדרכו של ביבי

כאלף יהודים וערבים הפגינו אמש (מוצאי שבת) במרכז תל-אביב לציון 54 שנה לכיבוש השטחים הפלסטינים. המפגינים יצאו מכיכר הבימה וצעדו לעבר רחבת מוזיאון תל אביב בה נערכה עצרת. בין הצועדים חברי הכנסת של הרשימה המשותפת איימן עודה, עאידה תומא-סלימאן, עופר כסיף, אחמד טיבי, אוסמה סעדי ומוסי רז ממרצ. עוד השתתפו במחאה חברי הכנסת לשעבר של חד"ש תמר גוז'נסקי, דב חנין, עפו אגברייה, עבדאללה אבו-מערוף ומזכ"ל מק"י, עאדל עאמר.

צועדים, אמש, מכיכר הבימה לעבר מוזיאון תל-אביב בהפגנה לציון 53 שנים לכיבוש השטחים הפלסטינים (צילום: אבי סייץ)

 

משתתפי המצעד קראו "לסיים את הכיבוש ולהביא לשוויון וחיים משותפים" ומתחו ביקורת קשה על ממשלת נתניהו היוצאת ואף על "ממשלת השינוי" החפצה להחליפה בראשות יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט. בין המפגינים נוכחים יותר מ-20 ארגונים ומפלגות שקראו "רק שותפות יהודית-ערבית תנצח את הכיבוש". לטענתם, בעת שקמה ממשלת שינוי, ה"יא בוחרת להתעלם מהנושא. כל עוד העם הפלסטיני ימשיך לחיות תחת מצור אכזרי בעזה, תחת שלטון צבאי בגדה, ותחת דיכוי אלים של הכיבוש בירושלים המזרחית, לא נוכל לחיות כאן בשלום". "הערובה היחידה לשלומם ולביטחונם של שני העמים היא סיום הכיבוש ופירוק ההתנחלויות, והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות ה-4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים המזרחית, ושיבת הפליטים לפי החלטות האו"ם", הדגישו.

בין המפלגות, התנועות והארגונים שהביעו תמיכה בקריאה: חד"ש, מק"י, בנק"י, התנועה הערבית לשינוי, תנד"י, המפלגה הדמוקרטית, עומדים ביחד, שוברים שתיקה, יש גבול, מסרבות, לוחמים לשלום, סיכוי, יוזמות אברהם, גוש שלום, פורום מרצ למאבק בכיבוש, פורום המשפחות השכולות, מחזקים וזזים.

בעצרת שנערכה ברחבת המוזיאון אמרה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) כי "ממשלת בנט המיועדת אינה נושאת כל בשורה. אדרבא – היא תמשיך להתכחש לזכויות העם הפלסטיני, לבנות בהתנחלויות, לייהד בירושלים המזרחית ולספח שטחים. זו ממשלה שתמשיך את מדיניות נתניהו". עוד הדגיש "אין ממשלה במדינת ישראל שלא תקבל בכל יום עשרות החלטות הקשורות להעמקת הכיבוש – הם יחליטו כמה אוכל יכנס לעזה וכמה ירחיבו את ההתנחלויות. זה לא השינוי שייחלנו לו. לא רוצים שינוי שמשאיר את הכובש. את הכיבוש צריך לסיים ואת פשעי הציבור צריך לעצור".

ח"כ אחמד טיבי (תע"ל – הרשימה המשותפת) אמר שהוא שמע שתושבים בתל אביב ביקשו מראש העיר חולדאי למלא את הבריכה בכיכר רבין כדי שיוכלו לקפוץ אליו ברגע שיוכרז על סיום שלטונו של נתניהו. "לא הגזמתם", אמר טיבי, "לחגוג את שלטון בנט?". טיבי אמר שמפלגתו תתנגד לממשלת בנט, אבל היא רוצה את סילוקו של נתניהו, ולכן היא תצטרך "להחליט החלטות".

סלאח דיאב, מתושבי שייח' ג'ראח ומהפעילים הבולטים במאבק נגד השתלטות המתנחלים על בתי תושבי השכונה, נאם בעצרת נגד הכיבוש בתל אביב ואמר: "אני יכול להניף את דגל פלסטין כאן בתל אביב, אבל אוסרים עלי לעשות זאת בשכונה שלי". יעל לוטן, סמנכ"ל שוברים שתיקה, ששירתה כתצפיתנית בגבול עזה בשיא האינתיפאדה השנייה, בנאומה בעצרת אמרה: "עברו 18 שנים מאז שהסתכלתי לילד מהפחון בעזה בעיניים. עוד 18 שנים אמור הבן שלי לקחת חלק באותה מציאות. לא יכול להיות שהדרך היחידה שהוא יוכל לחיות פה בשלום ובביטחון היא על חשבון עם שלם".

 

סרטון – דברים ח"כ תומא-סלימאן, אמש, בעצרת ברחבת מוזיאון תל-אביב:

https://www.facebook.com/aidatuma/videos/159986249436509