חוששים מניכויים בשכרם: פועלים פלסטינים שבתו ולא הגיעו למקומות עבודתם בישראל

פועלים פלסטינים שבתו היום (ראשון) ולא הגיעו למקומות עבודתם בישראל. זאת, בגלל חששם מניכוי בשכרם על ידי הרשות הפלסטינית. כמו כן, מאות קיימו עצרת מחאה במחסום תרקומיא ומנעו יציאתם של עובדים לישראל.

מאות עובדים פלסטינים מפגינים הבוקר במחסום תרקומיא (צילום: זו הדרך)

 

העובדים הפלסטינים קיבלו באחרונה הודעות לפיהן שכרם ישולם באמצעות הבנקים הפועלים בשטחים הכבושים. עד עתה היה מקובל שהעובדים מקבלים את השכר ישירות מידי מעסיקיהם הישראלים. אבל השינוי באופן תשלום המשכורת גרם להתמרמרות בקרבם כי הם חוששים שהרשות הפלסטינים תגבה מיסים על עבודתם בישראל. יצוין שהעובדים הפלסטינים משלמים את אותם המיסים והפרשות לביטוח הלאומי שמשלמים העובדים הישראלים, אך נשללות מהן זכויות רבות – כגון דמי אבטלה.

במשרד העבודה הפלסטיני תמכו בתחילה בהחלטה ואמרו שהיא תיטיב עם הפועלים ותשמור זכויותיהם. בעקבות המחאה, התראיין הבוקר ד"ר נסרי אבו ג'יש, שר העבודה הפלסטיני בקול פלסטין והצהיר ש"הרשות אינה מעוניינת לנכות משכרם של העובדים ולו סנט אחד".  הוא ציין כי מדובר בהחלטה ישראלית שנועדה למנוע ניצול של פועלים פלסטינים העובדים בישראל. "זוהי החלטה ישראלית, הממשלה הפלסטינית לא הייתה חלק מקבלת ההחלטות. זו לא דרישה פלסטינית. הדיונים התנהלו בין המערכות הפיננסית הישראלית והפלסטינית ככה נסגרו העניינים".

עוד הסביר את המהלך שנועד להילחם בתופעה של ספסור באישורי עבודה, כלומר גביית סכום משמעותי עבור אישור עבודה בישראל. על פי החוק אישור עבודה ניתן בכפוף לצורך של קבלן בפועל. מציאות שיצרה קבוצת אנשים שגובים כסף עבור תיאום בין פועל לבין קבלן בתמורה לעמלה מכובדת. "ההחלטה הזאת הגיעה כתוצאה מניסיון להילחם בספסור באישורי העבודה. התופעה הזאת, שגורמים מתווכים לוקחים כשליש משכר הפועל בשביל לסדר לו אישור עבודה היא פסולה", אמר השר.