המשטרה אסרה הפגנות נגד המלחמה בת"א וחיפה; בג"ץ נגד בן-גביר כי מונע מחאות

המשטרה הודיעה הבוקר (חמישי) כי אינה מאשרת לקיים הפגנה נגד המלחמה ברצועת עזה, שתוכננה להתקיים בהשתתפות עשרות ארגונים החברים ב"שותפות לשלום" בשבת הקרובה בחיפה. מפקד משטרת מחוז חוף ניצב דני לוי נימק את הסירוב בכך שבקיום ההפגנה קיים "חשש אמיתי לפגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי".

אמש סירבה המשטרה לאשר הפגנה יהודית-ערבית נגד המלחמה נוספת שתוכננה להתקיים הערב בכיכר הבימה בתל אביב, בארגון תנועת "עומדים ביחד" ו"נשים למען שלום". הארגונים פנו למפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, וביקשו את אישורו לצעדה ולהפגנה – על אף שהפגנה זו אינה מחייבת אישור.

"משטרת ישראל, בהנחיה ישירה של השר בן גביר, הודיעה לנו על ביטולה של העצרת והצעדה שארגנו להיום בערב בת״א. אבל אנחנו לא הולכים לוותר ונקיים עצרת גדולה ועוצמתית יותר בשבוע הבא. אחרי שבוע וחצי של קשר עם המשטרה, הגשת הבקשות כדין והפעלת עורכי דין – במשטרה הודיעו לנו שקריאה לשלום במרחב הציבורי עלולה להתסיס את הציבור ולייצר אלימות, ושאין להם איך להגן עלינו היום בערב. אנחנו לא נוותר על הקריאה שלנו לשלום ישראלי-פלסטיני, הדבר היחידי שיכול להביא לנו ביטחון, וביום חמישי הבא נקיים את האירוע שלנו", נמסר מעומדים ביחד.

יצוין שבימין הקיצוני פעלו למנוע הפגנת ענק במוצאי שבת בחיפה תחת הכותרת "קץ למלחמה". להפגנה חברו שורה ארוכה של תנועות וארגונים ביניהם חד"ש, עו"סים שלום, אמהות נגד אלימות, איתך-מעכי משפטניות לצדק חברתי, פרי ג'רוזלם, יש גבול, מסרבות, לוחמים לשלום, נשים נגד אלימות, תנד"י, בנק"י, דמוקרטיה לכולם, עומדים ביחד, זזים, מאבק סוציאליסטי, ארץ לכולם, הקולקטיב המזרחי-אזרחי, המרכז הפמיניסטי אישה לאישה, מסתכלים לכיבוש בעיניים ועוד.

יוזמי ההפגנה ציינו שבמטרות ההפגנה היו: הסכם מיידי לסיום המלחמה; עסקה עכשיו – כולם תמורת כולם; קידום פתרון מדיני שיוביל לשלום כולל ויציב; עצירת הרדיפה הגזענית והפוליטית; קידום שוויון לאומי ואזרחי וסוף להפקרת אוכלוסיות מוחלשות ומודרות – הראשונות לשלם את מחיר המלחמה.  מזכיר חד"ש אמג'ד שביטה הגיב לאיסור ומסר כי מדובר ב"החלטה פוליטית של המשטרה ושל המשרד הממונה עליה". לדבריו, "בתחילה ביקשנו לקיים תהלוכה ועצרת במקומות מרכזיים, אך לאחר שאלה נפסלו – הגשנו בקשה שנייה שבה ויתרנו על קיום תהלוכה, הפחתנו כמחצית ממספר המשתתפים והסתפקנו בקיום העצרת במקום צדדי בשכונת ואדי ניסנאס. על אף כל הוויתורים האלה המשטרה החליטה בגסות לאסור על קיום ההפגנה".

מזכירת חד"ש בחיפה, רים חזאן, התייחסה להפגנה בריאיון ששודר ברדיו צפון. "אני חושבת שההרג שמתבצע בעזה מפספס את המטרות של ממשלת ישראל. דרך לחימה ופתרון צבאי לא נתקדם. אני מציעה להפסיק עם הלחימה, ולהחליט איך להתקדם מפה. אני חושבת שאפשר יהיה להגיע להסכם. נהרגים אנשים בכמויות בעזה. נכון שנהרגו אנשים בישראל וזה מצער, אבל להרוג אזרחים משני הצדדים זה לא נכון, זה פשע. אנחנו רוצים לעצור את המלחמה", אמרה.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה: "המשטרה ממשיכה לפעול בשירות השר בן גביר ולסרב לאשר הפגנות שאינן עולות בקנה אחד עם מדיניות הממשלה. האגודה לזכויות האזרח תעתור עוד היום לבג"ץ נגד ההחלטה. אנו תקווה כי בג"ץ יורה למשטרה, גם במקרה הזה, לפעול בהתאם לחוק ויזכיר לה כי הזכות לביטוי אינה נחלתו של צד מסוים במפה הפוליטית, ואינה מתפוגגת בשעת מלחמה".

האיסור שהטילה המשטרה על המחאות נגד המלחמה בתל-אביב ובחיפה עומד בסתירה עם צו הביניים שהוציא אתמול בג"ץ נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בג"ץ קבע כי השר הגזען התערב בניסיון למנוע אירוע מחאה של חד"ש בתל-אביב, על אף שנאסר עליו להתערב בעניינים של חופש המחאה וההפגנה. בעקבות הסירוב, המארגנים יגישו בקשה חדשה לקיום ההפגנה בשבוע הבא. בן גביר תקף את החלטת בג"ץ וכינה אותה "בלבול מוסרי חמור".

הערב תתקיים אסיפה ציבורית של חד"ש תל-אביב: "פתרון מדיני עכשיו" בהשתתפות  יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה, ד"ר אילת מעוז; ח"כ לשעבר מוסי רז (מרצ) והפעיל הפלסטיני סאלח דיאב משיח' ג'ראח. האסיפה תיערך בשעה 19:00 באולם הגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70, תל-אביב. מחד"ש-ת"א נמסר: "יש רק פתרון של שלום, של שתי מדינות, ישראל לצד פלסטין, כי אין פתרון צבאי. אנחנו דורשות ודורשים פתרון מדיני עכשיו; בואו לדיון שמאלי, בעד שלום ופתרון ארוך טווח".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126673