יומן אמריקאי: מיליוני עובדים במשרה מלאה גרים ברחוב

מגורים ברחוב אינם תופעה שולית בארצות-הברית, אלא מציאות חייהם של המוני אמריקאים "נורמטיביים". לכן החברה לא מנסה להיאבק בתופעה אלא להכיל אותה. בהשוואה לישראל ולמדינות האירופיות, תופעת דרי הרחוב בארה"ב נרחבת ומקיפה כמיליון נשים וגברים. רובם נמצאים בערים הגדולות: ניו יורק, סן פרנסיסקו, לאס וגאס, סיאטל, בבירה וושינגטון ובעוד ערים רבות. במסע שלי בכמה מהערים האלה, ראיתי מחנות של דרי רחוב, יחידים ומשפחות כאחת. בניו יורק ובשאר הערים מנסים להקים למענם מקלטים המוניים. חבר טוב שלי מניו יורק, ישראלי במקור, עובד סוציאלי ומנהל מקלט גדול לדרי רחוב, סיפר לי בגאווה שעיריית ניו-יורק שיכנה את רוב חסרי הבית במקלטים.

דרי הרחוב בארה"ב שונים מדרי הרחוב שאנחנו רואים בתל אביב. בארה"ב ישנם מיליוני אנשים, כולל במעגל החברתי שלי, "שהתנסו" מתי שהוא במגורים ברחוב. הסיבות לכך רבות: פיטורים מהעבודה, דמי שכירות מטורפים בערים הגדולות, משבר חיים פיסי או נפשי.

יוקר המחייה האמריקאי לא מאפשר חיים נורמטיביים בערים הגדולות, זאת על אף שמשאבי הרווחה בהן גדולים מאשר בפריפריה. יש גם מקרים של דרי הרחוב העובדים במשרה מלאה (17:00-9:00) בשכר המינימום שהוא 15 דולר לשעה (למשל, מכרים מהמעגל החברתי שלי). שכר כזה אינו מספיק לצרכים הבסיסיים של החיים. לכן בסוף היום הם חוזרים לישון ברכב שקנו פעם ב-500 דולר. הדלק שהם מצליחים לרכוש מאפשר להם, במקרה הטוב, להפעיל את המזגן וכך להתגונן מהקור האופייני לחורף האמריקאי.

לפי הגישה הליברלית הנפוצה בארה"ב, אי-אפשר לצמצם את תופעת דרי הרחוב ולכן יש להכיל אותה. כך, למשל, בעיר הקטנה נורת'האמפטון שבמדינת מסצ'וסטס הליברלית בה אני גר בביקור הנוכחי, דרי הרחוב נמנים עם מה שהאמריקאים אוהבים לכנות קהילה. אזרחים מברכים את דרי הרחוב הקבועים בשלום. ישנה גם עמותה של דרי רחוב שתפקידה לאסוף את האשפה מהבתים, תחום שהופרט בעיר בעבר.

בפתח בתי הקפה והמזללות עומדים דרי רחוב. מקובל לשאול אותם אם הם מעוניינים בהזמנה לקפה או למנת מקדונלד'ס. במרכז העיר יש ספריה ציבורית, אשר באחד מחדרי הנוחיות שלה ישנן מקלחת ועמדה המספקת מזרקים ומרחב סטרילי להזרקה.

רבים מדרי הרחוב מבקרים בספרייה כדי לקרוא, לשאול ספרים, להרכיב פאזלים, להטעין את המכשירים הסלולריים הניידים או פשוט לשבת במבנה חם. בשעות העבודה, פועלת בספרייה מערכת הסעדה התנדבותית משוכללת של ארגוני רווחה, הדואגים למזון לדרי הרחוב. לפי התרשמותי, ישנם דברים שכדאי לחברה הישראלית  ללמוד מהנעשה בתחום דרי הרחוב בארצות-הברית.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/105612