יצא לדרך משט החירות הבינלאומי עם סיוע לתושבי עזה; אמור להגיע לאל-עריש

משט החירות הבינלאומי עם סיוע לתושבי עזה הפלסטינים יצא הבוקר (שני) לדרך ממספר נמלים ברחבי הים התיכון. כך נמסר במסיבת עיתונאים בה נאמר כי אוניה תצא מלוב, ספינה תפליג מלבנון ועד ספינה טורקית תעשה את דרכה לאל-עריש, בירת צפון סיני במצרים. הפעילים אמורים לפרוק כ-10 אלף טון סיוע באל-עריש ומשם להוביל אותו למעבר רפיח. עוד נמסר באיסטנבול כי ספינה נוספת, "חנדלה", תפליג מסקנדינביה במאי הקרוב.

הספינות יישאו ציוד סיוע הומניטרי והן עיתונאים ופעילי שלום מטורקיה, קנדה, דרום אפריקה, ספרד, ארה"ב, מלזיה, נורבגיה, ניו זילנד, מלזיה, ושוודיה. "אף אחד לא ישב בשקט וישתוק על מה שישראל עושה בעזה: רצח עם", נמסר. "חייבים להציל את עזה ואת תושביה מהאכזריות של המלחמה הנוראה", הדגישו.

במאי 2010 יצא משט דומה לכיוון עזה במטרה לשבור במצור הישראלי על הרצעה ובניסיון להעביר סיוע הומניטרי, עם שש אוניות ועליהן מאות פעילים. ישראל סירבה לאפשר את הגעתם לרצועה וחיילי שייטת 13 השתלטו על הספינות מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל.

חמש אוניות נתקלו בהתנגדות מועטה, אך במהלך ההשתלטות על הספינה הגדולה "מאבי מרמרה" התפתח עימות אלים. חיילים פתחו באש, תשעה פעילים נהרגו, 20 נפצעו, ובנוסף עשרה חיילים נפצעו, שניים מהם קשה. התקרית גרמה למשבר מדיני חמור מול טורקיה, וסערה בעולם. ב-2013 בתיווך נשיא ארה"ב ברק אובמה התנצלה ישראל בפני טורקיה על התקרית, שלוש שנים לאחר מכן הושג הסכם פיוס בין טורקיה לישראל, במסגרתו הסכימה ישראל לשלם פיצויים לנוסעי ה"מאבי מרמרה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128560/