באיראן נגזר עונש מוות על הזמר טומאז' סאלחי בשל תמיכתו במחאת החיג'אב

בית משפט באיראן גזר השבוע עונש מוות על טומאז' סאלחי, ראפר איראני מוכר, שהורשע "בשחיתות" בגלל תמיכתו במחאת החיג'אב שסחפה את הרפובליקה האסלמית.  כך נמסר במהדורת סוף השבוע של העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומיניטה". לזמר יותר משני מיליון עוקבים באינסטגראם ו-700 אלף נוספים ברשת "איקס" ובשיריו והצהרותיו הביע הראפר בן ה-33 תמיכה במחאה, שפרצה בספטמבר 2022 בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני. היא הלכה לעולמה אחרי שנעצרה בטהרן, מכיוון ש"התרשלה בעטיית החיג'אב".

מאות בני אדם נהרגו במהלך "מחאת החיג'אב" בשלהי 2022 ובתחילת 2023, בהם עשרות מאנשי כוחות הביטחון של איראן. ההפגנות היו חסרות תקדים ונמשכו חודשים ארוכים, וכדי לדכאן נקט המשטר יד קשה ועצר המוני מפגינים. עד כה הוצאו להורג תשעה גברים על עבירות שקשורות למחאה, אחרי שהורשעו ברצח שוטרים ובמעשי אלימות.

לפי הארגון הבינלאומי לזכויות אדם אמנסטי גם במהלך השנה האחרונה, בית המשפט העליון באיראן המשיך לשמש חותמת גומי לביצוע הוצאות להורג של מפגינים וככלי להשתקה פוליטית. שבעה גברים הוצאו להורג בשנה האחרונה בהקשר ישיר למחאות וזאת לאחר קיום משפטים לא הוגנים ועל עשרות רבות של מפגינים הוטל גזר דין מוות והם נמצאים בסכנת חיים ממשית בהם הראפר סאלחי.

סאלחי נעצר באוקטובר 2022 בגלל תמיכתו בהפגנות נגד משטר האייתוללות, ובטענה שהפיץ שקרים ברשת. בתקשורת האיראנית נכתב שבמהלך ההפגנות סאלחי היה "ממנהיגי המהומות, ועודד אלימות". אשתקד החליט בית המשפט העליון באיראן לשלוח את סאלחי ליותר משש שנות מאסר – ולא לגזור עליו עונש מוות. לפי הפרסומים בית משפט נפרד, בית המשפט של המהפכה האיסלאמית, החליט להאשים אותו בעבירות חמורות יותר – ובעקבות כך לגזור עליו את העונש הקשה ביותר.  עורך דינו של סאלחי, אמיר רייסאן, אמר כי בית המשפט המהפכני באספהאן האשים את הראפר האיראני ב"סיוע להמרדה, התקהלות וקנוניה, תעמולה נגד המערכת וקריאה למהומות".

יצוין בציון שנה לפרוץ המחאות, אמנסטי פרסמה קריאה דחופה להקהילה הבינלאומית לפעול למען זכויות אדם בסיסיות באיראן. לדברי הארגון "השלטון האיראני לא רק שלא השכיל להגן על זכויות אדם, אלא אף הגביר את הדיכוי הקשה: הרג לא-חוקי של מאות מפגינים, שימוש תכוף בעינויים וריסוק כל סממן של התנגדות – וכל זאת, כדרך של המשטר לשמר את כוחו".

כיום באיראן, מעשה אשר עלול "לפגוע במידות הטובות של הציבור" עשוי לשלוח את מבצע העבירה למאסר בפועל או ענישה של 74 מלקות. בחוק נכתב כי על נשים הנראות בציבור ללא רעלה להיענש במאסר של 10 ימים עד חודשיים, קנס כספי או מלקות. "נשים ונערות הן הראשונות לסבול מהמשטר האיראני המדכא. למרות שהחוק באיראן מחייב ילדות החל מגיל תשע לעטות רעלה, בפועל החוק חל על ילדות מכיתה א’. בכך, חוקי הרעלה מובילים לאפליה והטרדות מערכתיות של נשים ונערות אשר נתונות למעצרים שרירותיים, עינויים, שלילת גישה לחינוך, לתעסוקה ולמרחבים ציבוריים", נמסר.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116931