עצורים בהפגנה מול ביתו של גנץ; מחאות נגד המלחמה בי-ם, מעבר ארז ועוטף עזה

שוטרי מחוז מרכז עצרו בצהריים (ששי) באלימות רבה שני מפגינים במהלך מחאה מול ביתו של השר בממשלת הימין הקיצוני, בני גנץ, בראש העין. במהלך ההפגנה הבעירו קרובי החטופים בעזה ופעילים נגד ההפיכה המשטרית מדורה ואבוקות. בין השאר קראו המפגינים: "אם אין עסקה – צא מהממשלה" וכן "החטופים בשבי יותר מדי ימים – תפסיקו לנרמל את ממשלת הדמים". בתום ההפגנה, עשרות הגיעו לתחנת המשטרה בטייבה בה מוחזקים העצורים ודרשו את שחרורם המיידי.

עינב צנגאוקר, שבנה מתן נחטף ב-7 באוקטובר, התייצבה מול שער הכניסה לביתו של גנץ וקראה: "נכנסת לממשלה הזו כי אמרת שאתה יכול להשפיע מבפנים והאלטרנטיבות יותר גרועות. אז אני שואלת אותך בני – מה אתה עושה, איך אתה משפיע? אתה בממשלה שבעה חודשים — ומתן, מתן שלי, וכל שאר החטופים עדיין בשבי. בני תצא אליי, תסביר לי מה המטרה בכניסה קרקעית לרפיח, מה המטרה, לסכן את החטופים? מה המטרה בהרג מיותר של חיילים שכל כך יקרים לנו? תכבד את עצמך ותצא אליי, אני פה עם משפחת קלדרון שמאוד מתגעגעת לעופר וחרדה לגורלו. תצא אלינו, מגיע לנו". מוקדם יותר נערכה הפגנה מחוץ לביתו של חבר סיעתו של גנץ, השר חילי טרופר במושב נס הרים. בין המפגינים במקום היתה גם אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר.

בצהריים עשרות הפגינו בכיכר פריז במרכז ירושלים בדרישה לעצור את המלחמה ולקדם עסקה לשחרור החטופים. יצוין שביום רביעי האחרון נערכה במקום הפגנה זועמת לאחר שחמאס פרסם סרטון ראשון של החטוף הרש גולדברג-פולין בן ה-23. בהפגנה השתתפו חבריו של החטוף, אוהדי הפועל ירושלים שהגיעו גם להיכל שלמה הסמוך, בו השתתף השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר המורשת עמיחי אליהו, וכן הרבנים ישראל זעירא ודב ליאור, בכנס של הימין הגזעני.

המפגינים הטילו מצור על האולם ועימותים קשים נרשמו בין שוטרים למוחים. שוטרים ומאבטחים הדפו את המפגינים בכוח רב ואפשרו לשר להיכנס לרכבו והימלט מהמקום. בהמשך, המשיכו המפגינים לעבר מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה – לא הרחק שם הם המשיכו למחות ולקראו קריאות נגד נתניהו המונע עסקת חטופים עם כחמאס.

כמו כן, עשרות בני אדם הפגינו הבוקר ליד מעבר ארז בקריאה להפסקת אש ולשחרור החטופים. המשטרה פיזרה את המפגינים, בהם משלחת של רבנים מארה"ב שהגיעו עם משלוחי מזון המיועדים לתושבי הרצועה, עצרה אדם אחד ועיכבה שישה נוספים. "ממשלת ישראל משתמשת ברעב בעזה ככלי נשק נגד 2.3 מיליון העזתים, מונעת סיוע הומניטרי חיוני, ויוצרת מציאות של תת-תזונה ומחלות", קראו המפגינים. על פי משרד הבריאות בעזה סכנת רעב מרחפת על ראשם של כמיליון תושבי עזה. זאת בעת שיותר מ-34 אלף  בני אדם נהרגו ברצועת עזה מאז פרצה המלחמה ב-7 באוקטובר. לפי הדיווח, 77,293 בני אדם נפצעו.

גם אתמול בצהרים נערכה הפגנה של ארגוני שלום בעוטף עזה בדרישה לעצור את המלחמה. "אל מול הפגנת הימין הקיצוני שקראה ליישב את עזה בהתיישבות יהודית, אנחנו צעדנו למען שחרור מיידי של החטופים והפסקת הלחימה. עוד מלחמות ועוד ניסיונות להבעיר את השטח לא יועילו לנו ולא ישיגו את הביטחון שכולנו ראויים לו. רק הסכם מדיני יביא ביטחון", נמסר מתנועת נשים עושות שלום.

מחר, שבת, צפויה מחאה גדולה נוספת נגד המלחמה בעזה במסגרת הפגנת ה-1 במאי, יום העובד הבינלאומי, שיקיימו חד"ש ומק"י במרכז נצרת. בשעות אחה"צ והערב צפויות עשרות הפגנות וצעדות בתל-אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע ועוד יישובים בדרישה להתפטרות ממשלת הימין ולעסקה לשחרור החטופים.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128945