מחאה בשדרות: העיר רהט והיישוב לקיה לא נכללו בתוכנית שיקום הנגב המערבי

תושבים מרהט הפגינו הבוקר (ראשון) במכללת ספיר בשדרות נגד תוכנית השיקום של מנהלת תקומה לנגב המערבי, הכוללת את כל היישובים והמועצות באשכול הנגב המערבי פרט ליישובים הערבים-בדואים. מינהל התכנון וברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שאחראים על התוכנית מסרו כי היישובים הערבים-בדואים בנגב המערבי יזכו רק "לסיוע משני", אך באתר המינהל – שבו מפורטת התוכנית – אין כל התייחסות ללקיה ולרהט, גם לא בקטגוריית "הסיוע המשני". זאת, אף שהאחרונה היא העיר הגדולה ביותר באשכול הנגב המערבי. לדברי ראש העיר רהט, טלאל אלקרינאוי, מ27% מתושבי אשכול הנגב המערבי מתגוררים בעירו.

יצוין שרשויות הנמצאות ב"מרחב ההתייחסות", כמו באר שבע ואשקלון, יזכו לפי התוכנית בסיוע משני.מהמועצה האזורית לכפרים הלא-מוכרים נמסר "האם אפשר לחשוב על סיבה אחרת לתכנון מפלה באופן כל כך קיצוני מלבד מדיניות גזענית מהמקפצה? פשוט שערורייה".

ההפגנה נערכה בעת שבמכללת ספיר התקיים כנס של מנהלת תקומה. מארגני ההפגנה מסרו כי צעדי המחאה יוחרפו אם התוכנית לא תתוקן. אלקרינאוי אמר במהלכה: "יש לנו תעודת זהות ישראלית ואנחנו מצפים מהממשלה להסתכל עלינו בלי פוליטיקה. לא נישאר מחוץ למשחק – אם יהיה רע לנו, יהיה רע לכולם. יהיו הפגנות ונגיע לשרים. הודעתי לשרים ולראש הממשלה שנגיע אליהם, ונצעד גם לבית המשפט אם צריך".

במכתב ששלח לאחרונה לראש הממשלה כתב: "לתדהמתנו העיר רהט הוחרגה במכוון מהטבות התכניתלשיקום האזור. ממשלת ישראל החליטה לבצע אפליה מסוכנת, המעלה ניחוח של גזענות הנובע אך ורק מרצון להפלות את הציבור הבדואי". "אנחנו לא 'מנצחים ביחד' רק כשמתרחשים אירועים קשים. אנחנו חלק מהמדינה, נקודה. אם אנחנו נלחמים עליה – אנחנו מצפים כי המדינה תלחם גם למעננו", הדגיש.

גם הארגונים הסביבתיים מותחים ביקורת קשה על תכנית השיקום. בנייר עמדה שפרסמה החברה להגנת הטבע בנושא צוין כי "מנגנון התכנון של הפיתוח והשימור המוצע צפוי לחולל נזק אדיר, ובנוסף לא יספק מענה לצרכי התושבים". "המרחבים הטבעיים והחקלאיים, השטחים הפתוחים, הנופים המרהיבים – כל אלה מהווים את הבסיס לאיכות החיים של תושבי חבל התקומה והנגב המערבי כולו, את המשיכה שלהם לאזור ואת הקשר החזק שלהם לחבל הארץ המיוחד הזה", נכתב במסמך.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129146