רבבות מחו ברחבי הארץ: ההפגנות הגדולות ביותר נגד ממשלת הימין ולמען החטופים מאז 7 באוקטובר

רבבות הפגינו ברחבי הארץ בקריאה לשחרור החטופים, כשבת"א ובי-ם התפתחו המחאות לעימותים עם שוטרים ומפגינים נעצרו בתל-אביב, ירושלים וחיפה. נמסר כי המחאות נגד ממשלת הימין, למען שחרור החטופים ובדרישה לעצור את המלחמה היו הגדולות מאז ה-7 באוקטובר. מחאות התקיימו בתל-אביב, קיסריה, חיפה, בבאר שבע, ירושלים, רחובות, מודיעין, כפר סבא, כרמיאל, נהריה וצמתי חורפיש, כרכור, בית העמק, שער הנגב ובמוקדים נוספים.

ההפגנה המרכזית, בקריאה לבחירות, נערכה בצומת קפלן בתל אביב, ורבבות השתתפו בה. במקביל נערכה עצרת של מטה החטופים בכיכר החטופים שברחבת מוזיאון תל אביב ומשפחות חטופים הפגינו בדרך בגין, בכניסה לבסיס המטה הכללי בקריה.

עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר החטוף בעזה, אמרה בעצרת בדרך בגין: "יש כעת עסקה על השולחן, שחמאס אותת שהוא מסכים לה. אבל נתניהו יזם מהלך נוסף לטרפוד העסקה, כשהודיע היום פעמיים, תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר', שישראל לא תסכים לסיום המלחמה". "נתניהו שוב מנסה לטרפד את הסיכוי היחיד שיש עכשיו להציל את החטופים", הדגישה.

יעל אור, בת דודתו של החטוף דרור אור שנרצח ב-7 באוקטובר וגופתו נחטפה לרצועה, הוסיפה כי איש מבין השרים וחברי הכנסת מהקואליציה הימנית לא יצר קשר עם המשפחה מאז שהתבשרו כי דרור נרצח: "אי אפשר יותר לשמוע את שרי הממשלה הזו, הקיצוניים והאכזריים, שמסובבים שוב ושוב את הסכין שנעוצה בליבנו, ואי אפשר לשאת את הרשעות, האדישות וקהות הלב, ואת הזלזול בחיי אדם". לדברי ד"ר רבקה נריה בן שחר: "סמוטריץ', כשאני שומעת אותך אני מתכווצת. אתה וחברייך יצרת משוואה בלתי הגיונית של ניצחון מול השבת החטופים. ההגנה על חיי האזרחים הוא הסעיף הראשון בין המדינה לאזרחים. קבלו החלטה עם אמירה ערכית: חיי אדם חשובים יותר מאשליה של ניצחון".

כמו כן, בפינת הרחובות קפלן וארניה, הפגינו מאות אנשי "הגוש נגד הכיבוש", ביניהם חברי חד"ש ומק"י, שקראו לשים קץ למלחמה בעזה ודרשו את התפטרות ממשלת הימין. מאוחר יותר, קבוצת מפגינים במקום פרצה מחסום משטרתי ובעקבות זאת התגלעו עימותים בינם לבין שוטרים ועשרות מפגינים חסמו את איילון צפון. מהמשטרה נמסר כי אחד מהמפגינים נעצר ו-16 נוספים קיבלו דו"חות בסך אלף שקל בגין "הפרעה לתנועה וחסימת צירים".

בירושלים השתתפו כאלף מפגינים בעצרת למען השבת החטופים בכיכר פריז ולאחר מכן יצאה צעדה לגן הפעמון. חלק מהמפגינים התפצלו ממנה והחלו לצעוד על דרך יפו וחסמו את הרכבת הקלה במהלך המחאה נעצרו באלימות שני מפגינים שהובאו לתחנת מוריה ושוחררו הבוקר. מארגני העצרת מסרו "נגמר הזמן לחטופים, למילואימניקים, למפונים, לסבלנות. הממשלה והעומד בראשה, ממשיכים להפקיר את החטופים, ממשיכים לקדם את ההפיכה המשטרית ומובילים אותנו מאסון לאסון. אחרי הטבח הנורא ביותר מקום המדינה ישראל זקוקה לתקומה ואנחנו התקווה שתביא את השינוי. הגיע הזמן להסכמה רחבה על מועד לבחירות".

בבאר שבע מאות לקחו חלק במחאה נגד ממשלת הימין. הצעדה בעיר עברה בסמוך לבנייני מגורים במטרה ליידע תושבים על העצרת שנערכה במשכן לאמנויות ולהזמינם להצטרף אליה. הצעדה יצאה בשעה 19:45 מחניון נווה שבא (רחוב שלמה המלך 15) אל רחבת המשכן לאמנויות. יותם קיפניס, שורד הטבח בקיבוץ בארי, שהוריו נרצחו בטבח, נאם בעצרת ואמר "הממשלה שניסתה לטרפד את העסקה הקודמת, גם היום כוללת שרים שחיי החטופים לא חשובים בעיניהם. מגיע לנו שהחטופים יחזרו הביתה. מגיע לנו שהמשפחות שלנו יחזרו הביתה ומגיעה לנו ממשלה שאכפת לה מהם, ממשלה שאכפת לה מאיתנו. הרוב הגדול של הציבור תומך בבחירות – תומך בהחלפת הממשלה. אבל הרוב הגדול עדיין מאמין שצריך לחכות עד סוף המלחמה בשביל הבחירות. וכל עוד נתניהו יודע את זה – הוא רוצה להמשיך למרוח את המלחמה, וזה אומר שהחטופים יישארו בעזה".

בקיסריה, כדמי מוצאי שבת מאות רבות מחו בקרבת במעונו של ראש הממשלה. בין היתר הם קראו "ביבי מסוכן למדינה", "1,500 ישראלים מתים – הדם על הידיים של ממשלת הדמים", "אין חנינה לאויב המדינה". שר הביטחון לשעבר משה "בוגי" יעלון נאם בהפגנה: "הנאשם נתניהו, אתה אחראי על המצב הביטחוני הגרוע ביותר במדינה. אתה מסרב לקחת אחריות. מבחינתך שהמדינה תישרף.  אתה אחראי למחדל החמור ביותר בתולדות המדינה. אתה גם מעורב בפרשת השחיתות הגדולה ביותר במדינה – פרשת הצוללות".

עצרת של תושבי העוטף למען השבת החטופים התקיימה בצומת שער הנגב וגם בצומת כרכור הפגינו כאלף איש נגד הממשלה. הנואמת המרכזית בהפגנה היתה ד"ר יולנדה יבור, שהורחקה השבוע עם פעיל נוסף מקיסריה למשך חצי שנה. "אין לנו יותר זמן, נקודה. לא לנו ולא לחטופים. המלחמה על הבית שלנו לא מתנהלת בעזה, היא מתנהלת כאן", אמרה. "אנחנו אנשים שומרי חוק, אבל הסדר הופר. לא אנחנו הפרנו אותו. האשם בטבח, חברי ממשלת הדמים שלו וחברי הקואליציה המתועבת שלו הם אלה שהפרו את הסדר".

יהודה כהן, אביו של החייל החטוף נמרוד כהן, נשא דברים בהפגנה ברחובות: "לא ברור אחרי יותר מחצי שנה האם החמאס רוצה יותר בשחרורם כדי לשרוד, או ממשלתנו הנוראית רוצה בהפקרתם כדי לשרוד"והוסיף: "אנו נמצאים בימים גורליים לגיבוש עסקה להשבת כל החטופים, יותר מדי זמן אנו כבר נמצאים בימים אלה. ימים של ציפייה, ימים של חרדה מול כל המכשולים שמציב נתניהו וחבר מרעיו המשיחיים".

בחיפה התקיימה צעדה מרחבת האודיטוריום במרכז הכרמל למרכז חורב, שם נערכה עצרת בהשתתפות אלפים רבים. מובילות "מחאת העם חיפה", עו"ד רותם פרמן פרחי וגלי עשת בזק, גינו את האלימות המשטרתית בהפגנות האחרונות. לדברי עשת בזק: "אנשים מראים את חוסר שביעות הרצון שרק הולך וגדל. נתניהו ממשיך לעשות מה שטוב לו וזה בא על חשבון מפונים ואחרים. מי היה מאמין ש-200 ומשהו ימים אחרי ה-7 באוקטובר נהיה במצב כה גרוע. באשר לאלימות המשטרתית, בהפגנה קודמת החזיקו אדם בצוואר והשליכו אותו למדרכה בכח. זו אלימות משטרתית. בהפגנה האחרונה עצרו אדם ולא אמרו לו על מה נעצר. משטרת בן גביר כבר אמרנו?".

בחיפה עצרה אמש המשטרה אחד המפגינים, תושב העיר בן 36. קצין בוגר 8200, מורה למתמטיקה באחד התיכונים בעיר ואב לתינוק בן חצי שנה. העילה: חשד להפרת הסדר הציבורי וחסימת נציב תחבורה. לדבריו שלפו אותו מבין המפגינים שחצו את מעבר החציה בירוק, שאולי לא מצא חן בעיניהם קצב ההליכה שלו. "אכיפה בררנית", אומר עו"ד אבי תגר מ"מערך ההגנה על עצורי המחאה" שפעל לשחרורו. יצוין שלראשונה מאז ה-7 באוקטובר חזרה המחאה נגד ממשלת הימין בעיר מודיעין. מאות מפגינים התייצבו ברחבת הירידים של קניון עזריאלי בעיר שקראו להקדמת הבחירות ולהשגת עסקת חטופים.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129118