חשש בקרב האופוזיציה: חלפו יומיים מהבחירות לנשיאות צ'אד וטרם פורסמו התוצאות

חלפו שתי יממות מהבחירות לנשיאות שנערכו ברפובליקת צ׳אד, טרם פורסמו התוצאות ובקרב גורמי האופוזיציה גובר החשש לזיופים. דובר ועדת הבחירות המרכזית מסר הבוקר (רביעי) שהתוצאות אמורות להתפרסם בעוד כשבועיים, ב-21 במאי. הבחירות נערכו ביום שני האחרון, לראשונה מאז מותו של הנשיא הרודן אידריס דבי, שמשל במדינה ביד ברזל משנת 1990. לפי גרסת השלטונות, נהרג אידריס דבי באפריל 2021 ״בשדה הקרב במהלך דיכוי מרד חמוש״. אולם העובדה שלאחר מותו מיהרה החונטה הצבאית להשהות את החוקה ולהעביר את השלטון "באופן זמני" לבנו, מחמט דבי, במקום ליו״ר הפרלמנט כנדרש בחוק, מרמזת כי יתכן שהייתה זו "אש ידידותית" שהרגה את האב כחלק מהפיכה שלטונית שקטה.

רצח מנהיג האופוזיציה

מי שציפה כי הכרזה על בחירות משמעה שובו של המשטר בצ׳אד לחיק העולם הדמוקרטי סבל מהזיות מדבריות ותו לא. בשלהי חודש פברואר, יום לאחר ההכרזה על מועד הבחירות, פשטו כוחות צבא ומודיעין של ממשלת צ׳אד על משרדי מפלגת האופוזיציה ״סוציאליזם ללא גבולות" (psf), בטענה כי זו מעורבת במאבק חמוש נגד השלטון. מנהיג המפלגה, יאיא דילו דג׳רו, נרצח בחילופי האש. במהלך 24 שעות שכללו מעצרים והוצאות להורג ללא משפט, חוסלה למעשה כל צמרת המפלגה. ההמשך הצפוי הגיע עם הוצאתה של המפלגה אל מחוץ לחוק בחודש מרס בהוראת בית המשפט העליון של המדינה.

יאיא דג׳רו, שהוא בן דודו של הנשיא המכהן מחמט דבי, לקח בצעירותו חלק בהפיכה הצבאית שהביאה את משפחת דבי לשלטון, ואף כיהן כשר בממשלה. אלא שהצטרפותו למפלגה הסוציאליסטית טרפה את הקלפים הפוליטיים והחונטה הצבאית ניצלה זאת כהזדמנות לרציחות.

חיסול היריב הפוליטי המרכזי של החונטה הצבאית יום לאחר הכרזה על בחירות היה אמור לזעזע את אמות הספים בעולם "הנאור". אך לבד מגינויים רפים ודרישה לקונית לחקירת התקרית, דבר לא נעשה. צ׳אד, שמיקומה האסטרטגי במרכז אפריקה מקנה לה מעמד של שחקן מרכזי במלחמה בארגון הטרור בוקו חראם, זוכה בסיוע צבאי נרחב ממדינות מערביות. לצבא הצרפתי נוכחות קבועה בת אלפי חיילים והוא מפעיל בסיס צבאי בעיר הבירה. מאז ההכרזה על העצמאות ב-1960, פועלת צרפת לשמר את השפעתה תוך שהיא מסכסכת קבוצות אתניות שונות בינן לבין עצמן.

צרפת מודאגת ביקר מהתבססות של שלטון מוסלמי במדינה, שחלקה הצפוני נמצא במדבר סהרה ומושפע מהתרבויות האסלאמיות שהתפתחו בו, ואילו חלקה הדרומי נושק לג׳ונגלים המרכז-אפריקאיים. 64 שנים לאחר קבלת העצמאות נראה, כי השליטה הקולוניאלית הישירה של צרפת הוחלפה במשטר של נאמנות לאינטרס האימפריאליסטי המערבי גם על חשבון נורמות דמוקרטיות בסיסיות.

מדיניות השיבה לאפריקה של נתניהו

לקורא הישראלי  מוכרת צ׳אד ממהלכו של נתניהו לחידוש היחסים הדיפלומטיים עמה בשנת 2018, וזאת כחלק מהמדיניות הניאו-קולוניאליסטית של ״שיבה לאפריקה״. בשנת 2023 חנכה צ׳אד ברמת גן מבנה שגרירות חדש במעמד הנשיא מחמט דבי. אגב, את לחיצת היד הראשונה בנתב״ג קיבל דבי לא מראש הממשלה הישראלי אלא מראש המוסד דדי ברנע. באופן מפתיע, המוסד, שהוא ארגון חשאי, מיהר לפרסם כתבת יחצנות בה נכתב: ״ארגון הביון הוא שעומד מאחורי פריצת הדרך עם המדינה המוסלמית הגדולה במרכז אפריקה. הקשר הקרוב בין נשיא צ'אד לראש המוסד הביא לכך שברנע ילווה אותו לאורך ביקורו בארץ. הוא אף אירח את דבי לארוחת ערב חגיגית במטה המוסד״.

מאחר שראש המוסד אירח את הנשיא דבי, יש מקום לתהייה אם הנשיא השיב לו כגמולו ואירח אותו או שלוחי ארגון אחרים בצ׳אד? האם זה אירע למשל בחודש פברואר האחרון? מה הייתה מעורבותה של ישראל, באמצעות ארגון ביון שאינו כפוף לחוק אף לא למראית עין, בהגנה על משטר החונטה בצ׳אד ובהוצאות להורג שביצע טרם הבחירות?

המקרה של צ׳אד חייב לשמש תמרור אזהרה דווקא למי שמסור למאבק האנטי-קולוניאליסטי ורואה בו כלי ניתוח פוליטי מרכזי. הוא מוכיח כי אין די בדה-קולוניזציה ואף לא בהענקת עצמאות וריבונות לאומות שנאנקו תחת המגף האימפריאליסטי. ללא מחויבות לתפיסת עולם דמוקרטית והומניסטית, ללא ערבות הדדית עממית בין הקבוצות השונות בחברה, מבלי שיחסי הניצול החברתיים מבוטלים – כלומר, ללא תפיסה שמאלית, סוציאליסטית, השחרור המיוחל מעול הקולוניאליזם עלול להוביל להבנייתו של משטר דמים נורא.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127964/