מחדל בממדים עצומים: דב חנין בעקבות דו"ח המבקר על כישלון הממשלה בטיפול במשבר האקלים

"זו תמונה קשה של מחדל בממדים עצומים עם השלכות ישירות על החוסן הלאומי, סיכונים חמורים לביטחון המזון שלנו, למשק האנרגיה, לתשתיות, לכלכלה ולחברה", כך הגיב ח"כ לשעבר דב חנין (חד"ש) ומראשי מק"י, על דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם אתמול (שלישי) על כישלון של הממשלה בהתמודדות עם אתגרי משבר האקלים. לדבריו "דו״ח המבקר הוא קריאת השכמה למקבלי ההחלטות. אל תעזו להגיד בעתיד: לא ידענו ואיש לא אחז אותנו בדש מעילנו". יצוין שחנין הוא יו"ר פורום האקלים הישראלי שהוקם ביוזמת נשיא המדינה.

חנין הוסיף "זהו שילוב מסוכן של התעלמות מסיכונים עם החמצת הזדמנויות. מרבית הליקויים הקשים שהמבקר הצביע עליהם כבר לפני שנתיים כלל לא תוקנו. ההתעלמות מהעבודה המעמיקה שהמבקר עושה בתחום הזה היא מקוממת ומסוכנת. הממשלה ממשיכה לנווט אותנו להתנגשות חזיתית בקיר המציאות".

דו"ח של מבקר המדינה שפורסם אתמול הוא דו"ח מעקב, הקובע כי רוב הליקויים שתוארו בדו"ח הקודם לא תוקנו ואין כמעט משרד ממשלתי או רשות שלטונית שמתייחסים למשבר ברצינות הראויה. המבקר מכנה את התנהלות המדינה "דשדוש תפקודי". "מדינת ישראל נותרה עם הצהרות רבות שהוטמעו בעיקרן בשורה ארוכה של החלטות ממשלה בדבר מחויבותה לפעול בתחום האקלים, אך כל זאת ללא הובלת תהליכים וללא נקיטת פעולות שיאפשרו התקדמות של ממש", נכתב.

לפי הדו"ח, הממשלות האחרונות, בראשותם של בנימין נתניהו, נפתלי בנט ויאיר לפיד, התעלמו מהאזהרות וההמלצות של ארגונים בינלאומיים, לא גיבשו מדיניות אחידה וברורה ולא השקיעו משאבים ראויים בהתמודדות עם משבר האקלים. המבקר מקדיש עמודים רבים לכישלונו של משרד האוצר תחת השרים אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ובצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), בכל הקשור להפנמת האיום הטמון במשבר האקלים וההתמודדות עמו. בשנים שנבחנו בידי המבקר השקיע משרד האוצר עשרות מיליארדי שקלים בסבסוד דלקים מזהמים, נכשל בהחלת מס פחמן, לא ערך בדיקה מעמיקה כלשהי בנוגע להשפעת משבר האקלים על עתיד הכלכלה הישראלית, ועוד. גם המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, משרד הבריאות, בנק ישראל ורשויות שלטוניות אחרות מקבלים מהמבקר ציון נכשל בסוגיית האקלים.

לעיון בדו"ח המבקר שפורסם אתמול:

https://www.mevaker.gov.il/he/publication/Articles/Pages/2024.03.19-SpecialReport.aspx

עוד בנושא: https://zoha.org.il/107524/