לאחר צעד דומה שננקט בבלגיה ובהולנד: קנדה תפסיק למכור נשק לישראל

שרת החוץ הקנדית, מלאני ג'ולי, הודיעה אמש (שלישי) שממשלת קנדה תפסיק לייצא עוד נשק לישראל. "זה דבר אמיתי", אמרה ג'ולי לאחר שרוב חברי הפרלמנט הליברליים והקבינט הצביעו אתמול בעד הצעת המפלגה הדמוקרטית החדשה הקוראת להקים מדינה פלסטינית בצידה של ישראל.

ההצעה המקורית קראה לממשלת קנדה להכיר במדינה פלסטינית, אולם הנוסח הסופי שאושר שונה באופן על ידי המפלגה הליברלית הימנית השולטת כך שהוא קורא לממשלה לפעול להשיג מטרה זו כחלק מפתרון שתי המדינות. בין התומכים בהצעה: השרה במשרד הבריאות יערה זקס בעלת אזרחות ישראלית.

הצעד בו נקטו חברי הפרלמנט הקנדי הוא הראשון מסוגו בקרב אחת משבע המדינות הקפיטליסטיות הגדולות (G7).  האופוזיציה בפרלמנט הקנדי מנסה מזה כמה חודשים להוביל לכך שהממשלה תכריז על הפסקת הסחר של חימוש וטכנולוגיות צבאיות עם ישראל. לפי ההתארגנות "קנדים למען צדק ושלום במזרח התיכון", הדורשת להטיל אמברגו על מכירות הנשק לישראל, בשלושת החודשים האחרונים של שנת 2023 ולאחר פרוץ המלחמה בעזה, גדל הייצוא הביטחוני של קנדה לישראל והסתכם ב-28 מיליון דולר קנדים.

בחודש שעבר דיווח העיתון "גרדיאן" הבריטי דיווח כי ממשלת בריטניה השמרנית שוקלת אף היא להטיל הגבלות על מכירת נשק לישראל אם צה"ל יפשוט לרפיח. העיתון ציין כי הלחץ הדיפלומטי גובר על לונדון ללכת בעקבות מדינות אחרות ולהשהות את מכירת הנשק לישראל.

יצוין שבית משפט בהולנד הורה בפברואר לעצור את כל יצוא של חלקי החילוף למטוסי אף-35 מתוצרת החברה האמריקאית לוקהיד מרטין שבשימוש של חיל האוויר הישראלי. זאת, כי "לא ניתן להכחיש שיש סכנה ברורה שייעשה שימוש בחלקי החילוף בהפרות חמורות של החוק ההומניטרי הבינלאומי".

גם מחוז ולוניה, בו מרוכז התעשייה הביטחונית של בלגיה, הודיע באחרונה על הפסקת מכירת נשק ותחמושת לישראל בעקבות המלחמה בעזה. העיתון הפלמי "דה מורגן" חשף שהתעשייה הביטחונית הבלגית סיפקה  16 טון אבק שריפה לישראל.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128195/