הם יורים גם בעיתונאים: צה"ל שומר על חומות ופוגע בתקשורת

אחד הנושאים הפחות מדוברים בישראל בעקבות מבצע "שומר החומות" הרצחני ברצועת עזה הוא הפגיעה בתקשורת ובעיתונאים. הכוונה אינה רק לאלימות המופעלת נגד עיתונאים ואנשי תקשורת בישראל מאז החלו ההפגנות בירושלים בתחילת מאי, אלא גם לצעדים המכוונים שנקט הצבא כדי לפגוע בכלי התקשורת המקומיים והבינלאומיים הפועלים ברצועת עזה.

רימא סעד, עיתונאית הרה בת 30, שביתה בעזה הופצץ בידי כוחות צה"ל והיא נהרגה יחד עם שני ילדיה (צילום מסך: הטלוויזיה הפלסטינית)

 

המקרה שזכה בסיקור הרחב ביותר הוא הפצצת המשרדים של כלי התקשורת בבניין אל-ג'לאא, בו שכנו משרדי סוכנות אי.פי. האמריקאית, ערוץ אל-ג'זירה וכלי תקשורת נוספים. צה"ל טען כי בבניין התמקמה יחידת מודיעין צבאית של חמאס, ואף מסר "מידע סודי" על כך לממשל האמריקאי. אך העיתונאים הרבים שעבדו במקום במשך שנים לא ידעו על נוכחות פעילי חמאס בבניין, וישראל הרשמית מסרבת למסור פרטים לגבי אותו "מידע סודי".

בהפצצה נוספת נפגעו כלי תקשורת פלסטיניים אחרים, שלטענת צה"ל "שירתו את החמאס". אך חרף ההפצה, כלי תקשורת אלה המשיכו לשדר. נוסף על כך נהרגו עיתונאים כתוצאה מהפצצה ישירה של בתיהם. המוכר בהם היה יוסף אבו-חוסיין, שדר מפורסם ברדיו אל-אקצא, שנהרג מפגיעה בביתו. בטקס הלווייתו הונח על גופו אפוד מגן של עיתונאים. מוכרת פחות הייתה רימא סעד, עיתונאית הרה בת 30, שביתה בעזה הופצץ בידי כוחות צה"ל והיא נהרגה יחד עם שני ילדיה.

לפי דיווח של הארגון הבינלאומי עיתונאים-ללא-גבולות, ישראל פגעה בלפחות 23 כלי תקשורת במהלך ימי הלחימה. הארגון פנה לבית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בבקשה שיפתח בחקירה בחשד לפשעי מלחמה.

גם בישראל עצמה התעצמו ההסתה וההתקפות נגד עיתונאים. עיתונאים וצלמים רבים היו מטרה לתקיפות פיסיות כאשר יצאו לבצע את עבודתם ולסקר את האירועים – נפילות טילים, האלימות בערים המשותפות, או ההפגנות והמחאות בירושלים.

לדברי ארגון העיתונאים, גופי תקשורת בכלל ועיתונאים ופרשנים בפרט חווים הסתה אלימה וביריונית ברשתות החברתיות. פוליטיקאים מן הימין ומשפיעני טוויטר ופייסבוק, "הפכו את התקשורת לאויב העם, עד כדי כך שלאחדים מהם הוצמדה אבטחה אישית מחשש שייפגעו".  במקביל, גם שוטרים פגעו בעבודת העיתונאים. מצער, עם זאת, שארגון העיתונאים לא הביע סולידריות עם עמיתיו הפלסטינים ברצועת עזה ובשטחים הכבושים.

בחודש שעבר דיווח האתר "זו הדרך" כי ארגון העיתונאים השיק אתר האוסף דיווחים לגבי מקרי אלימות כלפי אנשי תקשורת. לדברי "העין השביעית": "לא ניתן לסקור מתקפות אלימות של אספסוף ותיוג עיתונאים כ'בוגדים' מבלי להזכיר את ההסתה הארוכה, העקבית והמתמשכת של ראש הממשלה נתניהו".

נמרוד עובד