אום אל-פחם, נצרת ורהט בין הערים בעלות האבטלה הגבוהה ביותר

שירות התעסוקה פרסם הבוקר (שלישי) את רשימת הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר לחודש אפריל. בראש הרשימה ניצבת אום אל-פחם עם 24.4% דורשי עבודה. בנוסף, שלוש מבין חמש הערים המובילות הן ערביות. מהנתונים עולה כי נכון לחודש אפריל נמשכה מגמת הירידה במספר דורשי העבודה, אך בעצימות וקצב משתנים מעיר לעיר. נכון לסוף חודש אפריל, בראש הטבלה ניצבת אום אל פחם, אחריה נצרת עם 24.3%, ואת החמישייה סוגרות רהט (19.9%) ועכו (19%).

העיר רהט (צילום: ויקימדיה)

 

יצוין שחרף ההבטחה של שר האוצר ישראל כ"ץ, החל ממחר (רביעי) יופחתו דמי האבטלה ב-10%. הקיצוץ בדמי האבטלה מתורץ בירידה בשיעור האבטלה הרשמי מתחת ל-10%, וזאת כפי שנקבע בתוכנית הכלכלית שעוגנה בחוק. על מנת לבטלה נדרש תיקון חקיקה. העובדות לא הפריעו לשר האוצר להבטיח, כי כאשר יירד שיעור המובטלים מתחת ל-10%, הקיצוץ לא יתממש. בחשבון הפייסבוק שלו כתב אז כ"ץ: "תשלומי החל"ת ימשכו עד חודש יוני, ללא הורדה של 10% בגובה התשלום בשל הנתונים החלקיים. כך הנחיתי את המערכות הנוגעות בדבר". כ"ץ לא כתב כי אין בסמכותו לקבל החלטה כזו לבד, וכי נדרשות החלטת ממשלה וחקיקה בכנסת.

מאז תחילת מדיניות החל"ת, שולמו דמי אבטלה בשיעור של עד 70% מהשכר המקורי, ולפי החוק התשלום צפוי להימשך עד 30 ביוני השנה. עם זאת מבהיר החוק כי כאשר שיעור האבטלה יירד אל מתחת ל-10%, דמי האבטלה יופחתו בהתאם ב-10% בחודש שלאחר מכן. בשל ירידת שיעור האבטלה הרשמי מתחת ל-10% בחודש אפריל, תנאי זה ימומש כבר לגבי החודש הנוכחי.

לפי העדכון האחרון של שירות התעסוקה, מחצית המובטלים שעדיין בחל"ת הם כאלה שנותרו ללא מעסיק ועל כן יתקשו יותר לשוב למעגל התעסוקה – גם אם ירצו בכך. 64% מתוכם, שהם כמעט 150 אלף מובטלים, סובלים מאבטלה ממושכת של מעל חצי שנה, ורובם המוחלט (82% מהמובטלים שנותרו ללא מעסיק) נמצאים מחוץ למעגל העבודה בגלל סיבות מאלצות כמו פיטורים. לקבוצה האחרונה, הכוללת 189 אלף מובטלים, יהיה הקושי הגדול ביותר לשוב לעבודה, ועל כן הקיצוץ עלול לפגוע בהם יותר מאשר באחרים.

 

עוד בנושא:

חרף ההבטחה של השר כ"ץ: ביום רביעי יופחתו דמי האבטלה ב-10 אחוז