בתל-אביב תערך השקת התרגום לעברית לספרו של נימר מורקוס 'חזק מהשכחה'

השקת התרגום לעברית לספרו של נימר מורקוס: "חזק מהשכחה" תיערך מחר (חמישי) בשעה 19:30 במועדון הגדה השמאלית בתל-אביב. התרגום העברי ראה אור 25 שנים לאחר שהספר פורסם לראשונה בערבית, ו-11 שנים לאחר מותו של המחבר, שנמנה עם המנהיגים הבולטים של מק"י וחד"ש.

מורקוס נולד ב-15 בפברואר 1930 בכפר יאסיף. כבר בנעוריו היה פעיל נגד האימפריאליזם הבריטי. בעת אסון הגירוש שפקד את עמו ב-1948, נמנה עם אלה שקראו לערביי הארץ להיאחז בבתיהם ובאדמותיהם ולסרב להפוך פליטים. לאחר הקמת המדינה, עבד מורקוס כמורה. פעל נגד הממשל הצבאי שהוטל אז על האוכלוסייה הערבית. הוא הצטרף לשורות מק"י ב-1953, אך פוטר מעבודתו חמש שנים לאחר מכן. זאת בהוראת הממשלה שהפעילה את הש"ב כדי להתנכל למורים הקומוניסטים. מורקוס היה ממקימי סיעת המורים הדמוקרטים היהודית-ערבית בהסתדרות המורים.

פעילותו המפלגתית והציבורית של נימר מורקוס הייתה ענפה. בשנת 1972 נבחר לוועד המרכזי של מק"י, וכיהן בו במשך 27 שנים. בשנים 1993-1990 היה חבר הלשכה הפוליטית של מק"י. ב-1975 נבחר לוועד הארצי להגנת האדמות הערביות, והיה שותף להכנות לקראת שביתת יום האדמה הראשונה. ב-1977 היה ממייסדי חד"ש. בשנת 1978 נבחר לראשות המועצה המקומית כפר יאסיף, ושב וזכה באמון תושבי הכפר ארבע פעמים נוספות. בסך הכול מילא את  התפקיד עד שנת 1999 אז החליט לפרוש.

הספר "חזק מהשכחה (מכתב לבתי)", שכאמור פורסם לראשונה בערבית ב-1999, יוצא לאור לראשונה בעברית בפרדס הוצאה לאור בסיוע קרן רוזה לוקסמבורג. בהשקה ישתתפו: ראודה מורקוס מח׳ול, בתו של מורקוס וחוקרת המעורבות הכלכלית של נשים פלסטיניות בתקופת המנדט; עאדל עמאר, מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית; פרופ׳ הלל כהן (האוניברסיטה העברית) שבין ספריו: "הנפקדים הנוכחים: הפליטים הפלסטינים בישראל מאז 1948", ו"ערבים טובים: המודיעין הישראלי והערבים בישראל"; וגיל שוחט, מנהל קרן רוזה לוקסמבורג בישראל.