האגודה לזכויות האזרח תוקפת את האונ' בעברית בגלל השעיית מרצה המתנגדת למלחמה

האגודה לזכויות האזרח תקפה היום (רביעי) את ראשי אוניברסיטה העברית, לאחר השעייתה מהוראה מרצה, פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, בעקבות ריאיון. זאת, בעקבות לחצי ארגוני הימין הקיצוני. בשבוע שעבר התראיינה שלהוב־קיבורקיאן לפודקאסט "מקדיסי סטריט" העוסק בסכסוך הישראלי־פלסטיני, ובין היתר סיפרה על תחושותיה על המתרחש ברצועת עזה. "ב-17 באוקטובר איבדתי חברה מעזה שנהרגה עם שלושת ילדיה", אמרה.

"התפרסמה תמונה של האב, מחזיק את שקי הגופות ואומר 'אלה הילדים שלי'. הייתי בטוחה שהעולם יעמוד ויגיד 'עד כאן'. אנחנו כבר בחודש מרץ, וזה ממשיך. תראו מה קורה — לנשים בהריון, לילדים, לגברים. מפשיטים, משפילים אותם. דו"ח האו"ם מצביע על פגיעה מינית של גברים עזתים. זה הכל לאור המצלמות, כולם רואים", אמרה.

בפניית האגודה לזכויות האזרח  טענה עו"ד טל חסין כי דבריה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, "מקוממים ומכעיסים ככל שיהיו, חוסים תחת הזכות לחופש ביטוי ולחופש אקדמי, וכי השעייתה החפוזה סותרת את הוראות תקנון המשמעת של העובדים האקדמיים, אשר מתוות את הפרוצדורה החוקית להשעיית חבר סגל".

"הזכרנו בפנייה כי חופש הביטוי מגן לא רק על עמדת קונצנזואליות, נוחות לשמיעה ומסברות את האוזן – אלה אינן זקוקות להגנה. חופש הביטוי חל בעיקר על דעות חריגות, מקוממות ומכעיסות, המושמעות על רקע מאורעות מסעירים. טענו כי האוניברסיטה רשאית להעביר את המסר כי דבריה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן אינם על דעתה ואינם משקפים את עמדת העומדים בראשה, אולם שהאופן שבו הועבר המסר – הגינוי המוחלט של כלל עמדותיה, פתיחת הבמה להשתלחות בה, והשעייתה – מפרים את זכותה להליך הוגן".

עוד נכתב בפנייה כי "המסר שמעבירה השעייתה הפוליטית של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן לסטודנטים ולמרצים כולם, ולאלה הפלסטינים בפרט, הוא נורא: 'חופש ביטוי בין כתלי המוסד? בוודאי, כל עוד אתם אוחזים בעמדות הנכונות'. מסר זה חותר תחת מהותו של כל מוסד אקדמי ראוי, הדוגל בפלורליזם ובחירות המחשבה".

לדברי ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) "ההשעיה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן הינה חלק ממסע הרדיפה הפוליטית שהתעצם תחת מסך העשן של המלחמה הזו. האוניברסיטה העברית הצטרפה למתקפה על חופש הביטוי בצורה שלא מביישת את המוסדות הכי חשוכים. היא אף קיבלה את ההחלטה על ההשעיה בלי אפילו שימוע או מתן זכות תגובה. הימין והמיינסטרים מסרטטים גבולות חופש הביטוי בלי שום דיון רק דרך ההתנהלות הברוטלית והדכאנית אנו גאים במרצים ובסטודנטים האמיצים שלנו, שפורצים כל מגבלה במאבק נגד הפשיזם והגזענות ונגד שפיכות הדמים והדה-הומניזציה."

יצוין שהערב יתקיים בירושלים כנס של שותפות השלום על חופש הביטוי בצל המלחמה החל מהשעה 18:00 באברהם הוסטל, ברחוב הנביאים 67. בכנס ישתתפו: מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה; ד״ר יהודית אופנהיימר, מנכ״לית עיר עמים; ד"ר שיקו בהר, קולקטיב מזרחי אזרחי; ח"כ תומא-סלימאן; ד״ר מאיר ברוכין, ד״ר ורדה סעדה ודביר ורשבסקי, בני אברהם.

משותפות השלום נמסר "במהלך המלחמה, לצד הכאב והשכול האיום, קול אנושי קרא לנהוג באחריות, להימנע מהסלמה ופעל להפסקת שפיכות הדמים, המלחמות, הכיבוש והדיכוי. בצל המלחמה, לא סופר המחיר הכבד שערבים ויהודים, שילמו על ביטוי אותו קול. הפגנות נגד המלחמה נאסרו ברחבי הארץ בישובים ערבים ויהודים כאחד ופעילים פוטרו מעבודתם והורחקו מלימודיהם משום שהביעו סולידריות עם כאב של אזרחים, כל זאת תחת הפעלת איומים, אלימות ושלילת חירויות".

לעיון בפניית האגודה לזכויות האזרח

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128038