שני-שליש חוששים לביטחונם האישי; רק רבע סבורים כי חלוקת נשק תורמת לביטחון

כ-29% מהישראלים מעידים כי הם או קרוביהם חוו אלימות בשנה האחרונה – כך עולה מסקר שערכה חברת "פאנל פרויקט המדגם" ופורסם בידי העמותה רופאים לזכויות אדם. 46% מהמשיבים לסקר העריכו שהאלימות הושפעה מהמלחמה. תמונת המצב הקודרת ניכרת בנתונים נוספים – כ-51% מהמשיבים מרגישים ייאוש, מחצית חשים פחד או חרדה ויותר משליש דיווחו על דיכאון. 14% העידו כי התחילו לראשונה ליטול או הגבירו את השימוש בתרופות נוגדות דיכאון, חרדה או תרופות לשינה.

עוד עולה מהסקר כי 65% מהמשיבים חוששים במידה רבה לביטחון האישי שלהם או של קרוביהם, ורק רבע השיבו שהמדינה שומרת על ביטחון אזרחיה במידה רבה – לעומת 36% שנתנו למדינה ציון "בינוני" ו-36% שנתנו לה ציון "נמוך" בשמירה על ביטחון האזרחים. עוד עולה כי הפתרונות שיתרמו הכי הרבה לתחושת הביטחון של האזרחים הם הגברת האכיפה, יצירת מרחבים בטוחים, מיגור הפשיעה, וחיזוק החינוך, הפנאי ושירותי הרווחה. לעומת זאת, רק רבע מהנשאלים השיבו כי חלוקת נשק משפרת את תחושת הביטחון שלהם.

לפי רופאים לזכויות אדם, "הנתונים הללו מצביעים יותר מכל על הזיקה בין תחושת העדר הביטחון לחוויית אי אמון של הציבור נוכח אי יכולתה של המדינה לדאוג לביטחונו ושלומו מפני מגוון איומים במרחבים השונים. הממצאים מוכיחים כי בניגוד למדיניות שהממשלה מקדמת – הגדלת מספר נושאי הנשק במרחב האזרחי אינה הפתרון הרצוי ביותר על הישראלים לבעיית אובדן תחושת ביטחונם האישי. במקום לשעוט קדימה עם מהלכים פופוליסטיים שקורצים לקבוצות מצומצמות, דוגמת קמפיינים לחימוש אזרחי וחלוקת נשקים בלתי אחראי – על הממשלה לבחון מחדש את דרכיה ולקדם ולתקצב באופן נאות פתרונות רב מערכתיים וראויים הפונים לכלל הציבור".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126207