חד"ש-תע"ל על התקציב שאושר בכנסת: רע לאזרחים ולכלכלה – מנותק מצרכי הציבור

"זהו תקציב רע לאזרחים ולכלכלה ומנותק מצרכי הציבור", הכך הגיבה אחה"צ (רביעי) סיעת חד"ש-תע"ל לאישור "חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024", שבו מעוגן תקציב 2024 המעודכן. התקציב אושר ברוב של 62 תומכים ו-55 מתנגדים. לפני האישור, ניסה שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) במליאת הכנסת לעכב את ההצבעה, בעקבות הודעתו של שר החקלאות אבי דיכטר (הליכוד) כי לא יצביע בעד התקציב בגלל הקיצוץ המתוכנן במחקר החקלאי. קרעי אמר שיו"ר הקואליציה אופיר כץ ביקש ממנו לנאום. גם שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) נאם כחלק מעיכוב ההצבעה על התקציב.

הצעת התקציב המעודכנת כוללת הוצאות גבוהות יותר מאלו שאושרו במקור במאי 2023. ההוצאות החדשות הן בגובה 70.4 מיליארד שקל (14.55% מהתקציב): 55 מיליארד שקל (11.35%) למימון צרכי המלחמה והכיבוש, ו-15.5 מיליארד שקלים (3.2%) למימון צרכים אזרחיים. כדי לעמוד במסגרת ההוצאה מכיל התקציב גם שורת קיצוצים, ביניהם קיצוץ במשרד החינוך, משרד החקלאות (266 מיליון שקלים), הקפאת פרויקטים בתחום התחבורה, וקיצוץ של 15% בתקציבים לחברה הערבית, לצד העלאת יעד הגרעון ל-6.6%.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התייחס בנאומו לקיצוצים לחברה הערבית: "התקציב לחברה הערבית לא יעבור בצורה הזו, אני התחייבתי". הוא אמר: "אני לא מרוצה מהרבה ממה שנעשה במשרד האוצר אני חושב שצריך לאשר את התקציב הזה ולהילחם על הדברים שאנחנו מעוניינים בהם, וזה מה שאני מתכוון לעשות". לדברי סיעת חד"ש-תע"ל "התקציב החדש אפילו לא מתיימר להתמודד עם אתגרי השעה: הפשעה הגובר בחברה הערבית ואפלייתה, סיוע לעקורים ומפוני הדרום והצפון, הצרכים הרפואיים הגדלים ועוד. "זהו תקציב שפוגע במוחלשים ומשרת את הכיבוש ואת ההתנחלויות", הדגישו.