רבבות הפגינו ברחבי הארץ נגד הממשלה ולהשבת החטופים; אלפים בנצרת קראו לשים קץ למלחמה ולכיבוש

רבבות הפגינו אמש (מוצ"ש) נגד הממשלה ולמען השבת החטופים בתל אביב, ירושלים, קיסריה, חיפה, באר שבע ועשרות מוקדים נוספים. בשעות הבוקר נערכה בצרת הפגנת אלפים נגד המלחמה והכיבוש ולציון ה-1 במאי. ההפגנה המרכזית בקריאה לבחירות נערכה בצומת קפלן בתל אביב ובמקביל התקיימה ברחבת מוזיאון תל אביב העצרת השבועית של מטה משפחות החטופים. בנוסף התקיימה הפגנה של בני משפחות חטופים נגד ממשלת הימין מול שער בגין בקריה.

בסיום ההפגנה בתל אביב עשרות מוחים יצאו לצעדה לכיוון גשר יהודית, והמשטרה חסמה מיוזמתה את איילון דרום. מטה משפחות החטופים מסר כי אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, עוכבה לחקירה לאחר שהדליקה לפיד בהפגנה. מאוחר יותר מפגינים, בהם בני משפחה של חטופים, חסמו את איילון צפון סמוך למחלף קק"ל והדליקו כתובת אש עם המילה "חלאס" במקום. מהמשטרה נמסר כי שבעה מפגינים נעצרו.

המפגינים צעקו: "החטופים בעזה יותר מדי ימים. תחזירו את כולם עכשיו". בהמשך, קרובי חטופים התיישבו על איילון צפון, לאחר שכתובת האש שהדליקו נכבתה וקראו "עסקה עכשיו, כולם כולל כולם. עסקה עכשיו, תחזירו את כולם". הם אף האשימו את שרי ממשלת הימין ש"הפקירו את החטופים".

דני מירן, אביו של עמרי החטוף בעזה שסרטון שלו פורסם בידי החמאס אתמול, נאם בעצרת משפחות החטופים ברחבת המוזיאון ואמר: "הוא עם זקן, כי אין לו במה להתגלח. גם אני מגדל זקן, וביום שהוא יגיע נגלח יחד", אמר. "מה אנחנו רוצים בסך הכל? את הילדים שלנו, את האבות, את הילדות שלנו. את כולם", הוסיף והדגיש: "מעל במה זו אני פונה לכל מקבלי ההחלטות, כולל בן גביר וסמוטריץ — שחררו אל החבל למנהלי המשא ומתן. רק פעם אחת גלו מנהיגות. פעם אחת". עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה, נאמה בהפגנה ליד הקריה. "אם בשביל להחזיר את החטופים צריך להכריז על סיום המלחמה אז תכריזו ותחזירו אליי את מתן כבר ולעוד 132 משפחות את היקירים שלהן, אך השופרות של נתניהו קראו לי השבוע פושעת", אמרה. "נתניהו הוא הפושע. מימן את החמאס במשך שנים כדי לקנות שנות שקט לכיסא שלו", האשימה צנגאוקר.

בירושלים צעדו אלפים מכיכר פריז למרכז העיר. אלעד אור, אחיו של החטוף דרור אור, נאם בהפגנה. "באתי לפה כדי להגיד לראש הממשלה ולכל השרים שלא ניתן לכם מנוחה ולא ניתן לכם להפסיד גם את ההזדמנות הזו ולהמשיך את גרירת הרגליים הקטלנית שהורגת את החטופים. לא ניתן לכם נחת. לנו אין חגים, אין שמחה, אין פגרה. העיניים שלנו והלב שלנו רק עליכם, שתעשו מה שאתם צריכים ותחזירו לנו סיכוי לחיים", אמר.

כ-1,500 מוחים השתתפו גם בהפגנה בקיסריה שנערכת ליד ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהפגנה נאמו בין היתר עו"ד דניאל חקלאי וקטי בר, פעילה ב"אימהות נגד אלימות". בין הקריאות שנשמעו בהפגנה: "נתניהו הוא אסון", "1,500 ישראלים מתים – הדם על הידיים של ממשלת הדמים", "עד שהוא ילך", "מי שהפקיר לא ייתקן", "אין חנינה לאויב המדינה", ועוד. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב: "אשם", "נתניה עוקד את עמו על מזבח אשמתו", "אתה הראש אתה אשם" ו"הדחה עכשיו".

קטי בר, פעילה ב"אמהות נגד אלימות" קראה לעבר השוטרים בעצרת בקיסריה: "מינוי של שר עבריין מורשע, גזען ומסית תומך טרור, השם לצחוק וללעג את המדינה ואתכם אנשי כוחות הביטחון, השר שהפך אתכם באחת למשתפי פעולה בעל כורחם. האיש הזה הפך את המשטרה למוציאה לפועל של משנתו הארורה שתתהפך עליכם השוטרים כחרב מאכלת. כשאתם עוצרים את יולנדה יבור באלימות ופוגעים בזכויות שלה אתם פוגעים בכולנו. אתם פוגעים בנו. אימהות המגדלות את הילדים שלהן להיות חופשיים בארצם ובכל אשה ואשה בישראל שחווה בגופה. ברוחה ובנפשה את אובדן הבטחון האישי, כשאלו הם, אתם שוטרי ישראל במשטרת חדרה, הפכתם לסניף עוצמה יהודית והמפקד שלכם הוא המחוקק, המבצע והשופט".

גם אלפים הפגינו אמש במרכז חורב בחיפה בתום צעדה שיצאה מרחבת האודיטוריום שבמרכז הכרמל. מפגינים הבעירו מדורה במקום והיא כובתה בידי שוטרים. בסיום ההפגנה חסמו מפגינים את הצומת והמשטרה פינתה אותם בכוח. בשכונת כרמי גת שבקרית גת התקיימה עצרת של תושבי קיבוץ ניר עוז שפונו מביתם בקריאה להחזרת החטופים. הפגנה לשחרור החטופים התקיימה גם בצומת שער הנגב. אלפים מחו גם בהפגנה ברחבת קניון ערים בכפר סבא בדרישה לבחירות, ומאות מפגינים בצומת רעננה  שבכביש 4.

כאמור, אלפי ערבים ויהודים צעדו בצהריים לציון ה-1 במאי נגד המלחה הנפשעת ברצועת עזה, הכיבוש והטיהור האתני בגדה המערבית ובירושלים המזרחית הכבושות. עוד הניפו המפגינים כרזות נגד ניצול המעמדי והפשיזם, ובעד עסקה לשחרור החטופים על בסיס "כולם תמורת כולם" ולמען שוויון, דמוקרטיה ושלום צודק.

זאת, לאחר שכוחות משטרה ומשמר הגבול פשטו ביום שישי על המטה של חד"ש ומק"י בנצרת והחרימה מיצגים שהוכנו לתהלוכת ה-1 במאי שנערכה בשבת. בנוסף למיצגים החרימו השוטרים טלפונים ומצלמות מהמקום, ועצרו את מזכיר חד"ש לשעבר מנסור דהמשה ואת מזכיר סניף מק"י בעיר ווארד קובטי. זו הפשיטה המשטרתית השלישית בתוך שנה על מטה חד"ש ומק"י בעיר. הפשיטות הקודמות אירעו לאחר תחילת המלחמה בעזה ולקראת 1 במאי בשנה שעברה. יצוין שביום רביעי הקרוב, ה-1 במאי, צפויות להתקיים שתי הפגנות נוספות. בשעה 17:00 תצא צעדה לתל-אביב מרחבת תיאטרון גשר ביפו; ובשעה 18:00 בגליל המערבי, תצא תהלוכה מאבו סנאן לרחבת האחד במאי בכפר יאסיף.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129021/