אלפי סטודנטים מ-10 מוסדות להשכלה גבוהה הפגינו נגד שלטון הימין; ארבעה מפגינים נעצרו בי-ם

אלפי סטודנטים ביותר מעשר אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ יצאו בצהריים (שני) משיעוריהם כדי להפגין נגד שלטון הימין והתוכנית המשפטית שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הפגנות הסטודנטים התקיימו במוסדות להשכלה גבוהה רבים ובהם אוניברסיטאות תל אביב, העברית בירושלים, בן גוריון בבאר שבע, רייכמן בהרצליה, חיפה, הטכניון, בצלאל ובאקדמית תל אביב-יפו.

סטודנטים מפגינים בשעות הצהריים נגד ממשלת הימין בשער אוניברסיטת תל-אביב (צילום: זו הדרך)

כאלף סטודנטים ומרצים התאספו בכניסה לאוניברסיטת תל-אביב וקראו קריאות נגד הממשלה בין היתר הם קראו "לא, לא הפשיזם לא יעבור", "ביבי, שרה פה זה לא הונגריה" ו"נתניהו-לוין, פה זה לא פולין". פרופ' יששכר רוזן-צבי, מהפקולטה למשפטים והמרכז את התארגנות המרצים להגנת הדמוקרטיה שהוקמה לאחרונה בקמפוס, אמר למתכנסים: "ידוע בכל העולם שכאשר הסטודנטים מתעוררים אף אחד לא יכול לעצור אותם. אתם הכוח שלנו, העתיד שלנו. אין חשובים מכם במלחמה על הדמוקרטיה". "אני רגיל לנאום רק בכיתה, אבל עכשיו זו שעת חירום", הוסיף.

מאות גם התאספו מול הספרייה המרכזית בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון. בין היתר הסטודנטים קראו "לא, לא נשתוק אם אין שוויון בפני החוק". בחיפה הפגינו כ-200 סטודנטים שקראו בין היתר "ישראל היא לא דיקטטורה" ו"זו לא רפורמה משפטית, זו הפיכה משטרית". באוניברסיטה העברית יצאו להפגין מאות סטודנטים ופעילי שמאל בקרבם גם הניפו דגלי פלסטין קטנים וכרזות נגד הכיבוש. הם קראו: "סטודנטים להתעורר, הדמוקרטיה במשבר", "פסקת ההתגברות פוגעת בחירות", "יריב לוין, פה זה לא פולין" ו"ד-מ-ו-ק-ר-ט-י-ה".  יצוין שארבעה סטודנטים נעצרו בברוטליות בהפגנה שנערכה במרכז העיר ירושלים, בה השתתפו סטודנטים מבצלאל.

מול ההפגנות בטכניון, באוניברסיטאות חיפה, תל אביב והעברית וכן באוניברסיטת בר אילן, התאספו כמה עשרות פעילי ארגון הימין הקיצוני "אם תרצו" למחאת נגד. "המרד לא יעזור – הרפורמה חייבת לעבור" הם קראו. בתל-אביב מול הפגנה של כאלף סטודנטים ומרצים התייצבו רק 12 מתומכי "אם תרצו" עם דגלי ישראל בידיהם. גם בבן גוריון הייתה אמורה להיערך הפגנת נגד, אך אף אחד לא הגיע והציוד שנשלח מתל-אביב נותר נטוש באחד מהכניסות לקמפוס.

את הפגנות המחאה מובילה קבוצת חדשה בשם "מחאת הסטודנטים", שטוענת כי מדובר בהתארגנות עצמאית ללא זיהוי מפלגתי או ארגוני אחר. לטענתם, "ההפגנות מהוות את יריית הפתיחה למאבק ארוך, נחוש ובלתי מתפשר בהפיכה המשטרית אשר צפוי לכלול פעולות מחאה רבות ומגוונות בתקופה הקרובה בתוך הקמפוסים ומחוץ להם". "זהו מאבק בלתי מתפשר על העתיד שלנו מול ממשלה, שבשם עריצות הרוב, מאיימת לרמוס את הדמוקרטיה, ובהמשך, ללא רסן וללא בלמים, לפגוע בשוויון ובחופש של קבוצות רבות בחברה הישראלית. אנחנו נחושים לעצור את הטירוף וזוהי רק ההתחלה. נפגין מחר בהמונינו ונקרא בקול גדול – לא להתגברות על בית המשפט", הוסיפו.

בתוך כך, איש הימין אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, שלח אתמול איגרת מקוונת לכל הסטודנטים, ובה כתב כי ההתאחדות לא תצטרף למאבק נגד שלטון הימין. "ישנם סטודנטים ולא קומץ קטן, שתומכים בממשלה וגם ברפורמה המשפטית שהיא מקדמת", כתב.

אתמול נמסר כי משטרת ישראל סיימה את חקירתו של צבי חן, תושב אלעד בן 26, אשר סיכן בשבוע שעבר קבוצת מפגינים, סטודנטים פעילי יש עתיד בעיר באר שבע. כתב אישום הוגש נגדו בגין נהיגה פוחזת של רכב ואיומים. המשטרה בקשה למעצרו עד תום ההליכים המשפטיים.

חן נעצר לאחר שמפגינים התלוננו שניסה לדרוס אותם במהלך אירוע מחאה נגד פסקת ההתגברות והרפורמה במערכת המשפט. התקרית התרחשה במסגרת הפגנה בה השתתפו כמאה בני אדם והייתה מאושרת על ידי המשטרה. לפי הודעת המשטרה "החשוד נעצר בחשד להפרת הסדר, נהיגה פוחזת, תקיפה ואיומים, בשלב זה נדגיש כי לא קיים חשד לניסיון דריסה. החקירה טרם הסתיימה". המפגינים מסרו כי התוקף קילל אותם, איים ונסע לכיוונם בצורה שסיכנה את חייהם, תוך שהוא מכנה אותם "אנרכיסטים" ומבטיח "נחסל אתכם".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118359