אימונים צבאיים של צה"ל ליד 13 קהילות הרועים הפלסטיניות של מסאפר יטא

בארבע הזדמנויות כוחות כיבוש קיימו אימונים צבאיים ליד 13 קהילות הרועים הפלסטינים במאספר יטא השטח הוגדר על ידי הרשויות הישראליות "שטח אש" ונסגר לצורך אימונים צבאיים ישראליים.  כך עולה מדו"ח משרד האו"ם לעניינים הומניטריים בשטח הפלסטיני הכבוש שפורסם הבוקר (שני). הדו"ח מתייחס לתקופה של שבועיים, בין ה-14 ל-27 ביוני.

חיילי כיבוש חוסמים דרכי גישה במסאפר יטא שבדרום הר חברון (צילום: מסאפר יטא בסכנה)

 

האימונים צפויים להימשך לסירוגין במשך כחודש ולהגביל את גישתם של פלסטינים לשירותים בסיסיים ולמקורות מזון. הם אף עלולים לסכן את ביטחון התושבים: בשתי הזדמנויות דווח על שימוש באש חיה ועל פיצוצים. ב־4 במאי אישר בג״ץ את הפינוי של פלסטינים החיים במסאפר יטא, החלטה שהציבה 1,144 בני אדם, בהם 569 ילדים, בסכנה מיידית של העברה בכפייה. ב־23 ביוני קראה המתאמת ההומניטרית הזמנית "לעצור את ההריסות, הפעילויות הצבאיות ואמצעים אחרים, כופים במידה גוברת והולכת, כדי לאפשר לתושבים להישאר בבתיהם בביטחון ובכבוד".

עוד נאמר בדו"ח שכוחות הכיבוש הגבילו תנועת פלסטינים ברחבי הגדה המערבית. מאז 10 ביוני חסמו כוחות ישראליים וסגרו את השער העיקרי שהותקן בכניסה הראשית לכפר עבוד (נפת רמאללה), שיבשו בכך את גישתם של כ־2,400 פלסטינים למקורות מחיה ולשירותים ואילצו אותם לנסוע למרחקים ארוכים בדרכים עוקפות; סגר זה קשור ככל הנראה ליידוי אבנים על ידי פלסטינים לעבר כלי רכב של מתנחלים. בארבע הזדמנויות אחרות חסמו כוחות ישראליים את הכניסה הראשית למחנה הפליטים אל־ג׳לזון (נפת רמאללה), שיבשו את גישתם של כ־9,000 פלסטינים למקורות מחיה ולשירותים, ואילצו אותם לנסוע למרחקים ארוכים בדרכים עוקפות; לאחר מכן ירו כוחות ישראליים רימוני גז מדמיע לעבר תושבים שיידו אבנים; באחת התקריות נחת רימון גז מדמיע בתוך מרפסת, וגרם לשריפה בבית.

כמו כן, רשויות הכיבוש תפסו או אילצו להרוס 39 מבנים בבעלות פלסטינית בירושלים המזרחית ובשטח "סי". כתוצאה מכך נותרו 12 בני אדם, בהם שישה ילדים, ללא קורת גג ומחייתם של כ־225 בני אדם אחרים נפגעה. כ־36 מהמבנים שנהרסו או נתפסו היו בשטח "סי", לרבות 19 מבנים באזור אבזיכ, שהוגדר "שטח אש" לאימונים צבאיים, שהקהילות הפלסטיניות בתוכו מצויות בסיכון להעברה בכפייה. שלושה מבנים נהרסו בירושלים המזרחית, לרבות בית אחד שנהרס על ידי בעליו כדי להימנע מתשלום קנסות.

 

לעיון בדו"ח המלא כאן