סקר: ירידה בתמיכה בחמאס ובמאבק המזוין בקרב הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית

סקר חדש שערך המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים בניהולו של ד"ר ח'ליל שקאקי מצא כי התמיכה הציבורית בחמאס ובאסטרטגיית המאבק המזוין ירדה משמעותית בקרב פלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית. הסקר נערך בתחילת חודש מרס בקרב 1,580 פלסטינים, מהם 830 ברחבי הגדה המערבית ו-750 ברפיח, במרכז רצועת עזה ובחלקים מח'אן יונס.

מהסקר עולה כי רק כשליש מהפלסטינים תומכים כיום בחמאס – ירידה של 11% ביחס לסקר הקודם, שנערך לפי שלושה חודשים. עם זאת, תנועת פתח אינה מתחזקת כתוצאה מהירידה בתמיכה בחמאס, והתמיכה בה נותרה ללא שינוי משמעותי ביחס לסקר הקודם. ברמה האישית,  . לפי הסקר, אילו היו ברגותי, מחמוד עבאס ואסמאעיל הנייה מתמודדים כיום בבחירות לנשיאות היה ברגותי זוכה ב-60% מהקולות. ממצאים אלה מעידים על עלייה בתמיכה בברגותי וירידה בתמיכה בהנייה ביחס לסקר הקודם.

עוד מעיד הסקר על עלייה משמעותית בתמיכה בפתרון שתי המדינות בקרב הפלסטינים. בעוד שבשני הסקרים הקודמים הביעו רק כשליש מהנשאלים תמיכה בפתרון שתי המדינות, בסקר הנוכחי תמכו בו 45% מהנשאלים. עם זאת, העלייה בתמיכה בפתרון זה התרחשה רק ברצועת עזה, שם תמכו בו 62% מהנשאלים. בגדה המערבית נותר שיעור התומכים בפתרון שתי המדינות ללא שינוי משמעותי.

בתשובה לשאלה "מהו האמצעי הטוב ביותר לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה פלסטינית עצמאית?" חלה ירידה בתמיכה באסטרטגיית המאבק המזוין. ירידה זו חלה הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה, אך בעזה הירידה חדה יותר – 39% הביעו תמיכה במאבק מזוין לעומת 50% שביטאו העדפה למאבק עממי בלתי-אלים או למשא ומתן עם ישראל.