ישראל החלה לגרש כ-100 אלף פלסטינים מרפיח לקראת פעולה קרקעית

כוחות הכיבוש החלו הבוקר (שני) לגרש את האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית בשכונות המזרחיות של רפיח, לקראת מבצע קרקעי באזור. כך מסרו הבוקר (שני) סוכנות הידיעות "וואפא" והעיתון "אל אתיחאד". באזור פועל בית החולים מוחמד יוסף א-נג'אר המשרת את תושביו ואף הוא נדרש להתפנות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפלסטינית מסרה כי מספר האזרחים המתגוררים בנפת רפיח עד 22 באפריל נאמד בכ-1.1 מיליון אזרחים, החיים בשטח של כ-63 קמ"ר, רובם עקורים.

תושבי השכונות המזרחיות והמתגוררים במחנות עקורים בסמוך לציר פילדלפי אמרו כי הושלכו כרוזים ממטוסים וגם הודעות קוליות מוקלטות ושיחות טלפון הקוראות להתפנות לכיוון שכונת אל-מוואסי שבאזור רצועת החוף או לאזור חאן יונס. יצוין שאל-מוואסי וחאן יונס נהרסו כמעט כליל בהפצצות הצבא בחודשים האחרונים ואין בהם מבנים המסוגלים לאכלס את העקורים, חלקם כבר נאלצו לנטוש את בתיהם בצפון הרצועה ומרכזה. על פי "הארץ" בצבא מעריכים כי בשכונות שתושביהן קיבלו הוראה להתפנות מתגוררים כ-100 אלף פלסטינים. בצה"ל מבהירים ש"מדובר בפעולה מוגבלת ולא בפינוי של כלל רפיח".

"וואפא" מסרה הבוקר כי לגירוש קדמה הפצצה על 11 בתים ברפיח בה נהרגו 22 פלסטינים, בהם שמונה ילדים. ארבעה, בהם שני ילדים, נהרגו בהפגזה שכוונה לבית משפחת אבו ליבדה בשכונת אל-גנינה, מזרחית לרפיח, ואילו אזרחים, בהם ארבי ילדים, נהרגו בעת הפצצה על ביתה של משפחת קשטה בשכונת אלסלאם ברפיח. ארבעה אזרחים נוספים, בהם תינוק, נהרגו בעת שמטורים הפציצו בית ברחוב ג'ורג', מזרחית לרפיח. לדברי משרד הבריאות בעזה, בין 7 באוקטובר 2023 ל-3 במאי 2024 נהרגו בעזה לפחות 34,622 פלסטינים, ו-77,867 פלסטינים נפצעו.

"פעולה קרקעית ישראלית ברפיח תהיה טרגדיה בל תתואר ושום תוכנית הומניטרית לא תעזור". מסר בשבוע שעבר מרטין גריפית'ס, תת־מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים ומתאם סיוע החירום. לדבריו "בחלוף כמעט שבעה חודשים של מעשי איבה ברוטליים, שהרגו רבבות בני אדם והטילו מומים בגופם של עשרות אלפים נוספים, עזה נערכת לסבל וייסורים קשים עוד יותר. אף שהעולם קורא זה שבועות לרשויות הישראליות לחוס על רפיח, פעולה קרקעית במקום נשקפת באופק הקרוב".

כמו כן, ב-30 באפריל הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מפני השלכות "מזעזעות" ו"חמורות" שיהיו למתקפה צבאית אפשרית על רפיח. כן הביע גוטרש את חרדתו לנוכח דיווחים על קברי אחים שהתגלו בעזה, לרבות בבתי החולים א-שיפא וא-נאסר, וקרא למתן גישה מיידית לחוקרים בינלאומיים עצמאיים, מומחים לעניינים פורנזיים "שיקבעו מה היו הנסיבות המדויקות שבהן קיפחו מאות פלסטינים את חייהם ונקברו, או נקברו מחדש." מזכ"ל האו"ם הדגיש כי המצב "מחמיר מדי יום ביומו," למרות ההתקדמות שנעשתה לאחרונה בהכנסת יותר סיוע לעזה; על מנת למנוע "רעב המוני מעשה ידי אדם שהוא לחלוטין בר-מניעה," חזר המזכ"ל על קריאתו "לרשויות הישראליות להרשות ולאפשר גישה בטוחה, מהירה ובלא מכשול עבור סיוע ועובדים הומניטריים, לרבות אונר"א, בכל רחבי עזה."

בתוך כך, ישראל אסרה אתמול כניסת מנכ"ל אונר"א, פיליפ לזאריני, לרצועת עזה. זו הפעם השנייה בה לזאריני מנסה לבקר ברצועה מאז תחילת המלחמה וגם בפעם הקודמת כניסתו נאסרה. לזאריני צייץ: "השבוע סרבו בישראל, בפעם השנייה, כניסתי לרצועת עזה. רק בשבועיים האחרונים נרשמו 10 תקריות ירי לעבר עובדי ההצלה של האו"ם, עוד נרשמו מקרי תקיפה פיזית והתנכלויות הכוללת חיפושים גופניים פולשניים ואילוץ משלחות להמתין שעות ארוכות עד הגעתם ליעד", הוסיף.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129164