קו לעובד: מספר תאונות העבודה מתחילת השנה – הגבוה ביותר ב-4 השנים האחרונות

מספר הנפגעים בתאונות עבודה במחצית הראשונה של השנה היה הגבוה ביותר ב-4 השנים האחרונות, כך עולה מדו"ח עמותת קו לעובד שפורסם אתמול (ראשון). בארגון ספרו במחצית השנה הראשונה ועד ליום חמישי שעבר, 270 תאונות, בהן נהרגו 32 עובדים ונפצעו 259 עובדים בפציעה בינונית או קשה.

כחות הצלה של מד"א ואיחוד הצלה מטפלים בנפגעי תאונת עבודה באתר בנייה בבת ים (צילום ארכיון: איחוד הצלה)

 

לפי הדו"ח, ב-2021 אירעו 231 תאונות בהן נהרגו 33 עובדים, ונפצעו 198 עובדים; ב-2020 אירעו 183 תאונות בהן נהרגו 27 עובדים ונפצעו 156 עובדים וב-2019 אירעו 208 תאונות בהן נהרגו 44 עובדים ונפצעו 164 עובדים.

כמחצית מההרוגים וכ-62% מהתאונות הבינוניות והקשות השנה על פי קו לעובד היו בענף הבנייה שמוסיף להיות ענף העבודה המסוכן בישראל. מלבדו נהרגו השנה על פי נתוני קו לעובד שמונה עובדים בענף החקלאות, שמונה עובדים בתעשייה ועובד אחד בענף השירותים והמסחר. בקו לעובד לא ידעו לציין את זהותם של כ-19% מבין ההרוגים, אולם ציינו כי למעלה משליש מההרוגים היו ערבים אזרחי ישראל (34%). 19% מההרוגים היו פלסטינים תושבי השטחים הכבושים, 16% ו-12% מהגרי עבודה מסין.

כשליש מהתאונות שתועדו בקו לעובד (קטלניות וכאלו שנפצע בהם עובד באורח בינוני ומעלה) נגרמו בשל נפילה מגובה, ו-22% בשל פגיעת חפץ כבד. בתאונות הקטלניות היוותה נפילה מגובה 44%, ופגיעה מרכב עבודה 25%. בקו לעובד ציינו כי חמישה מבין שמונה הרוגי ענף החקלאות נהרגו בשל התהפכות רכבי עבודה וכי פגיעה של רכבי עבודה אחראית ל-67% מהתאונות בענף בכלל.

פעילי קו לעובד קראו להקמת רשות לאומית לבטיחות ולבריאות תעסוקתית בהתאם להצעות החוק של ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) שעברה בקריאה הראשונה; לקיום התחייבויות הממשלה להסתדרות בהתאם להסכם הבטיחות שנחתם בשנת 2018 לרבות קידום חקיקה להתקנת רשתות מגן בגובה, הרחבת סמכויות רשם הקבלנים והחשב הכללי להטיל סנקציות על קבלנים מפירי חוק והרחבת מעגל האחריות לבטיחות באתרי הבניה כך שיכלול גם את החברות היזמיות ונושאי משרה בכירים בחברות הקבלניות. בקו לעובד קראו גם למדינה לפתוח בחקירת תאונות עבודה גם במקרים של פציעות קשות ובינוניות שלא הסתיימו במוות והגברת הסנקציות מצד מינהל הבטיחות כנגד קבלנים המפרים את הוראות הבטיחות.

 

הדו"ח המלא כאן