התנגדות רחבה להמשך הפרטת שירות הבריאות לתלמיד


"נמאס לנו להיות עובדות קבלן שעוברות כסחורה מקבלן לקבלן כל שנה וחצי", הודיעה בוועדה יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור, מוריה אשכנזי בישיבה שנערכה אתמול (ג') בכנסת. "ב-1 בינואר אף אחות לא תחתום על חוזה עם אף קבלן" הוסיפה.

 

באחרונה הודיע משרד הבריאות על "פשרה" בנושא הפרטת שירותי בריאות התלמיד, שלפיה המשרד יקבל אחריות על שירותי בריאות התלמיד במחוזות אשקלון והדרום, ויפעיל אותם. במקביל, המדינה תצא במכרז להפעלת השירות במחוזות תל אביב, ירושלים, צפון וחיפה על ידי קבלן פרטי.

שירותי בריאות התלמיד מופעלים כיום על ידי חברת נטלי. באחרונה החליט בג"ץ לדחות את בקשת המדינה להאריך את ההתקשרות עם נטלי בשנה נוספת. בג"ץ קבע כי על המדינה לצאת במכרז חדש או להחזיר את השירות לידיה עד סוף 2011. לבסוף הוחלט על המתווה החדש, שגורם להתמרמרות קשה בקרב האחיות וגורמי מקצוע מתחום בריאות הציבור, שסבורים כי השירות חייב לחזור לידי המדינה. לפי נתונים שהציג עו"ד אורי פליישמן, היועץ המשפטי להסתדרות האחיות בישראל, ב-1997 היה היחס בין מספר האחיות למספר התלמידים אחד ל-1,600 תלמידים, ואילו כיום, לאחר ההפרטה המתמשכת, היחס הוא אחות אחת לכל 5,000 תלמידים.

במהלך הדיון תקפו חברי הכנסת, ובהם חברי הכנסת של חד"ש עפו אגבריה ודב חנין, יחד עם אנשי מקצוע מתחום בריאות הציבור את נציג האוצר, שטען כי כדי לממש את חזונם לאחות בכל בית ספר יידרשו 4,000 אחיות ומיליארד שקל. חברי הכנסת כינו זאת "ניפוח הנתונים", וערכו במהלך הדיון חישוב שלפיו כדי לחזור למצב של אחות במשרה מלאה לכל 1,500 תלמידים יידרשו 120 מיליון שקל בשנה – 15 מיליון שקל בלבד מעל עלות המכרז הנוכחי.

: http://www.acri.org.il/he/?p=16037