אינתיפאדה עממית בסווזילנד: הוקמה מפלגה קומוניסטית

 

אינתיפאדה העממית בסווזילנד שבאפריקה הדרומית. מזה כשבוע המונים יוצאים לרחובות בדרישה לדמוקרטיה וצדק חברתי – באחת המדינות האפריקאיות העניות ביותר. כתוצאה מהתסיסה הגוברת וכביטוי לרצון להפוך את התקוממות העממית למערכה למען חברת צודקת יותר, הוקמה בסוף השבוע שעבר המפלגה הקומוניסטית. יצוין שלפני מספר חודשים הוקמה מפלגה קומוניסטית נוספת ביבשת – ברפובליקה העממית של קונגו (זאיר לשעבר).

 

דובר המפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה, החזקה ביבשת השחורה, בירך על הקמת המפלגה החדשה ואמר "אנו תומכים במאבק העם בסווזילנד ובניצחונו שיצעיד את האזור כולו לעידן חדש. ניצחונו של העם יבהיר מי מתייצב לצידם של כוחות הקדמה ומי מצדד בשכבות החברתיות הריאקציוניות. ניצחונו של העם מהווה מכה קשה לכוחות הריאקציה, הקולוניאליים והניאו-קולוניאליים ולאימפריאליזם".

 

סווזילנד קיבלה את עצמאותה מבריטניה ב-1968 על בסיס החוקה החדשה. בבחירות הראשונות לאחר העצמאות, שנערכו כעבור שלוש שנים התחזקה מפלגת האופוזיציה ותפסה כ-20% מהמושבים בפרלמנט. בתגובה, ביטל המלך סובהוזה את חוקת 1968 וריכז את כל הסמכויות החקיקתיות, הביצועיות והשיפוטיות בידיו.

בשנים 1988 ו-1989החל להישמע קולה של "התנועה העממית הדמוקרטית המאוחדת", תנועת מחתרת פוליטית שבאופוזיציה, בביקורת הולכת וגוברת על משטרו של המלך ובדרישה לרפורמות דמוקרטיות וצדק חברתי. ביקורת זו החלה לזכות להד ציבורי, ובתגובה יזמו המלך וראש הממשלה דיון ציבורי מתמשך על העתיד החוקתי והפוליטי של המדינה. כתוצאה מדיון ציבורי זה אישר המלך שורת רפורמות חוקתיות, שהתבטאו בין היתר בהצבעה ישירה ודמוקרטית יותר בבחירות הכלליות של 1993. אך, שליטתו של המלך נשמרה וגם האינטרסים של ההון הזר. כאמור, סווזילנד היא מהמדינות העניות באפריקה. אחוז האבטלה במדינה הוא כ-40% ומספר תושביה שמתחת לקו העוני: כ-70%.

להודעת דובר המפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה על המצב בסווזילנד (באנגלית):

http://www.sacp.org.za/main.php?include=docs/pr/2011/pr0412.html

עוד על המפלגה הקומוניסטית של קונגו:

http://www.maki.org.il/he/component/content/article/89/10183-2011-01-29-15-19-16