'תעלת עזה' מוצג במוזיאון החברתי על התפר לאמנות עכשווית בירושלים

סרטו המתעתע בן 9 הדקות של תמיר צדוק "תעלת עזה" (2010), שהוצג לראשונה בגלריה רוזנפלד בתל אביב ובמשך בכמה תערוכות, ואף נרכש בידי מוזיאון תל אביב, מוצג כעת במוזיאון על התפר הירושלמי (חיל ההנדסה 4), אשר מגדיר עצמו "מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית".

הסרט קורא לצופים להצטרף אל ״המסע להקמתה של תעלת עזה״. הווידאו, כביכול סרטון הסברה רשמי, מתעד את סיפור חפירתה הבדוי של תעלה המפרידה את רצועת עזה מישראל. לדברי האוצר חן שפירא, "מה שנראה כסרטון תעמולה מתגלה כתכסיס מורכב ומרובד הפורש לעינינו חלום וחזון אוטופי מצד אחד, אך גם סיפור של הכחשה ושל התעלמות ממציאות דיסטופית מצד שני. צדוק מאלץ אותנו להחזיר את המבט אל 'הבעיה הפלסטינית', שאחרי השבעה באוקטובר 2023 כבר אי-אפשר להתכחש לה יותר".

במקביל מוצגת במוזיאון על התפר תערוכת הצילומים "דמוקרטיה אומרת – מחאה, התנגדות ואי-ציות אזרחי בישראל". התערוכה מציגה מגוון קשרים והקשרים; מופעים של מחאה חברתית, מעמדית ופוליטית, של התנגדות ושל אי ציות אזרחי בישראל מאז שנות השבעים. לדברי האוצר שפירה, "הצפייה ברצף התצלומים, ובאירועים שהם מתעדים, משקפת את האפקטיביות של מחאות, את יכולתן לחולל שינוי והשפעה על המציאות, ומזמנת התבוננות בשינויים התפישתיים והטכנולוגיים החלים על צילום, תיעוד וייצוג, כמו השתתפות פעילה של צלמים במחאות".

התצלומים בתערוכה מציגים צדדים שונים של הפוליטיקה ושל הפרקטיקה של צילום מחאות, המעידים על גבולות חופש הביטוי והפעולה. באמצעות חיבור של נקודות מבט מגוונות. התצלומים מתחקים אחר היבטים חברתיים ואקטיביסטיים של המחאות, ומשקפים גם תהליכי התפרקות של סולידריות ושל ערבות הדדית בחברה הישראלית.

בתערוכה מוצגות עבודותיהם של מיטב הצלמים – בייחוד צלמי העיתונות היומית: גדעון אגז׳ה, אור אדר, אורן אלון, תומר אסייג, תומר אפלבאום, אמיר גולדשטיין, קרן גלר, נתן דביר, ברק היימן, אלון לוי, פבל וולברג, מאיר ויגודר, דפנה טלמון, נעמה יראון, בן כהן, ורדי כהנא, ראלי מרגלית, שירה מרק, אביר סולטן, ענת סרגוסטי, יובל עמית, איילת עפרים, מוסי ערמון, עוזי פורת, הדס פרוש, אפרת קליפשטיין, מיקי קרצמן, אורי רוזנווקס, שמואל רחמני, אלדד רפאלי, רחל שאול, יסמין שטינמץ, מיה בן דוד וטל שרון. התערוכה תנעל ב-1 במרס. סיורים מודרכים בתערוכה – בתשלום.