שש שנים דנים משרדי ממשלה בתזכיר חוק להרחבת סמכויות לבדיקת מקרי רצח נשים

שש שנים משרדי ממשלה דנים בתזכיר חוק להרחבת סמכויות הוועדה הבין-משרדית לבדיקת מקרי רצח נשים בידי בני זוגם, והחוק תקוע בגלל בירוקרטיה. כך עולה מדיון של הוועדה לקידום מעמד האישה שנערך ביום רביעי. הדיון עסק בסוגיית הגדרת נהלים והרחבת סמכויות הוועדה הבין-משרדית לבדיקת מקרי רצח נשים בידי בני זוגן.

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) פתחה את הדיון ואמרה "צר לי שאנו מקיימים את הדיון הזה כשתזכיר החוק לא הובא לכנסת והפסדנו שנה שלמה של הרחבת סמכויות לוועדה הבין-משרדית. לפי כל הסימנים הכנסת תתחיל את הליך פיזורה ובדצמבר האחרון אני נתתי לכם שלושה שבועות לקדם את החוק ועברה כבר חצי שנה".

עו"ד שרונה עבר הדני, היועצת המשפטית במשרד הבריאות הגיבה לדברי היו"ר ואמרה: "הביקורת של הוועדה מוצדקת. צר לי שהדבר לא התאפשר להתקדם. בהצעת החוק יש שני רכיבים. אחד מוסכם לחלוטין והוא להוסיף סמכות לוועדה, שקלנו לקדם את הרכיב הזה. הרכיב הקשור אלינו הוא הסרת החסם בהעברת מידע לוועדה. הוא לא היה קיים בהצעת החוק המקורית. עו"ד הדני הסבירה שהקושי השני הוא העברת מידע: "רצינו להעביר בחקיקה את ההיתר החוקי להעברת מידע למניעת פגיעה. ב-2018 הוצאנו תזכיר שקבע הסדר ומאז מתקיימים דיונים רבים בעיקר מול משרד המשפטים. בשיח המאוד מורכב יש סוגיות מורכבות של פרטיות. ההסדר שקבוע בחוק העו"סים הוא מאזן. סומכים על עו"סים ונשגב מבחינתי למה לא סומכים על אנשי הבריאות. הנושא המורכב מתי לאפשר לאנשי הבריאות למסור מידע הוא מורכב וארוך אבל אני לא יכולה להצדיק את הזמן הארוך.

יו"ר הוועדה הקשתה: "לא הבנתם שניתן אפשר להעביר את הסעיף הזה ותפטרו את הסוגייה הגדולה כשתפתרו אותה?". היועצת המשפטית של משרד הבריאות השיבה: "זאת היתה באמת טעות. ההמלצה שלי תהיה להפריד ולקדם". ח"כ תומא-סלימאן זעמה: "איפה תקדמו עכשיו יש לנו לפחות שישה חודשים שאי אפשר לעשות בהם חקיקה. אני רוצה לדעת כשדיברנו על זה בישיבה הקודמת למה לא אמרתם לי שיש סוגיה רחבה שתוקעת הכל? במקום הייתי ממליצה לכם ישר להפריד בין השניים. למה הנהנתם ואמרתם שיהיה בסדר".

לדברי מנהלת המחלקה לאלימות במשפחה במשרד הבריאות, ד"ר זהר סהר לביא: "כשהיינו בישיבה הקודמת היינו במקום של הבנה שהחקיקה תעבור במתכונת רחבה".
ח"כ תומא-סלימאן השיבה כי הוועדה דורשת לפצל בין שני הנושאים. "דבר ראשון שאבקש בכנסת הבאה זה לבדוק האם אתם מוכנים לצאת לחקיקה. זה לא נתון לעוד דיונים. לפני שבוע נרצחה סמר כלאסני מחיפה. הבן זוג שרצח אותה ניסה להתאבד ואושפז בעבר. מישהו הבין שיש פה משהו שעלול לסכן את בת הזוג? זה סוג המידע שצריך להעביר ואולי אפשר היה להציל חיים. 6 שנים דנים בחוק ו-4 שנים דנים בסעיף. זה מה שנקרא לתקוע מקלות בגלגלים".

"אני רוצה לדבר בשם הנשים. לא מעניין אותי מה החומות שאתם צריכים לשבור אז תשברו את החומות. יש נשים שנרצחות 'ואופס לא נטפל בכן בדיוק כמו אותן נשים שנרצחו על ידי בני זוגן כי יש לנו בעיות איך משרדים מעבירים את המידע'. אני לא מבינה למה תוקעים את ההחלטה הזאת? ראינו איך קידמו הצעות חוק שקשורות לקורונה תוך שבועיים כולל האיזוק האלקטרוני שתוקעים אותו שבע שנים", הדגישה יו"ר הוועדה.