שר הבריאות הבטיח רפורמה בהפלות; ח"כ תומא-סלימאן הגיבה: מ-2018 מבטיחים שינוי

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס הבוקר (שני) בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה לרפורמה בהפלות שהוא מקדם וגינה את היחס המשפיל שלטענתו חוות נשים המגיעות לוועדות להפסקת הריון. "לא האמנתי שדברים כאלו כתובים בטפסים רשמיים של מדינת ישראל, כל מיני שאלות כמו 'האם השתמשת באמצעי מניעה' או 'למה לא השתמשת באמצעי מניעה'".

על כך הגיבה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "ב-2018 קיבלתי תשובה ממשרד הבריאות על זה שהם עובדים על הנחיות חדשות בנושא ההפלות. אני מאוד מבקשת שההנחיות החדשות לא יתמוססו וייקחו שנים עד להשלמתן".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, ויו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן, בדיון שנערך הבוקר בכנסת (צילום: הכנסת)

 

על הרפורמה הוסיף הורוביץ: "אנחנו הולכים פה למהלך רחב. הדבר הראשון זה שביטלנו את הנוהל שהיה בחוזר מנכ"ל משנת 1988 שקבע שאחד מתפקידי הוועדות להפסקת הריון הוא למנוע הפלות מיותרות. מה זו הפלה מיותרת? זו החלטה של האישה. הגיע הזמן להיפטר מערכים ארכאיים ומשפילים. הפסקות הריון הן הליך רפואי וצריך להתייחס אליהן ככזה".

ח"כ תומא-סלימאן בירכה על הכוונה של השר לשנות את המציאות של הוועדות, "אבל אני מוטרדת מכך שהוכרזה רפורמה אבל טרם התחילו בתהליך שינוי הנהלים ברוח החדשה. אני מקווה שתפתיעו אותנו לטובה במשרד הבריאות, ואני מציע שבמקום לעשות מיפוי תפנו לארגוני השטח שעוסקים בנושא באופן יומיומי".

שירי כהן מהמרפאה הציבורית לחסרי מעמד בתחנה המרכזית בתל אביב, הוסיפה: "אנחנו מתאמים הפסקות הריון לנשים. מאז 2019 תיאמנו 300 הפסקות הריון. הפסקות ההיריון האלה אינן מסובסדות כלל, גם אם יש בידיהן ביטוח בריאות. השינויים המוצעים לא ישפיעו על הנשים חסרות המעמד, שנמצאות בקושי רב להשיג את הכספים". יו"ר הוועדה אמרה בתום הדיון: "אני רוצה לברך את השר הורוביץ. ההיענות שלך הייתה מפתיעה מאוד. נושא ההפלות קשור אמנם לבריאות אבל גם לתפיסת האוטונומיה של אישה על עתידה ובריאותה. אני מקווה שהרפורמה תוביל אותנו לכך שהאישה תהיה עצמאית על ההחלטות שלה".