ראשי הרשויות הערביות הפגינו בי-ם; ממחר: השבתה בעקבות האפליה בתקציבים

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), תקף הבוקר את ממשלת הימין ואת משרד האוצר גלל אדישותם לקריסת הרשויות המקומיות הערביות "שתביא אסון על החברה הערבית כולה". הדברים נאמרו במהלך הפגנת הרשויות הערביות מול משרד האוצר בירושלים. יצוין שמאוחר יותר נערך דיון בנושא בוועדת הכספים כל שהכנסת.

"משרד האוצר והקצה לרשויות הערביות רק 1.7 אחוז מהמענק לרשויות המקומיות. בכל פעם שהעלנו את הנושא מול הממשלה שמענו רק גמגום בלי תשובה או תוכנית שיקום. מתוך מענק של 2.8 מיליארד שהועבר לשלטון המקומי הרשויות הערביות קיבלו רק 47 מיליון. היקף הפיצוי הנדרש כדי לחזור למצב סביר הוא 70 מיליון שקל מדי חודש במשך שלושה חודשים", הדגיש.

יצוין שאתמול נערך באותו מקום הפגנה של הרשויות המקומיות הדרוזיות שזכה לשם "חודש הזעם". המחאה החלה בהפגנה של פורום ראשי הרשויות בעדה הדרוזית והצ'רקסית מול משרד ראש הממשלה בירושלים. במסגרת המחאה הוכרזה שביתה בכפרים הדרוזים, וכן בבתי הספר ובמוסדות החינוך שלא שבו לפעול אתמול. "בגדת בי אחי! לא נהיה צד"ל דור ב', על המדינה להוכיח את נאמנותה אלינו", קרא יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות, ג'בר חמוד, לראש הממשלה בנימין נתניהו. ראשי 16 הרשויות דורשים מהממשלה למלא את החלטותיה ולהעביר את התקציב שהובטח בסך 200 מיליון שקלים, לצד אישור תוכנית חומש.

ח"כ איימן עודה (מחזיק שלט בידו) בהפגנה שנערכה הבוקר מול משרד האוצר בירושלים (צילום: אל אתיחאד)

יצוין שוועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות הכריז בשבת על השבתה כללית החל ממחר שלישי, במחאה על הטיפול של ממשלת המעבר הימנית בזמן משבר הקורונה. "המשבר תפס את הרשויות לא מוכנות, וכמעט חיסל את הכלכלה המקומית", כתבו ראשי הרשויות במכתבם לשרי האוצר והפנים, "שיעור האבטלה בחברה הערבית נסק מעבר ל-40%, והעסקים נסגרים בזה אחר זה. ציפינו שהממשלה תיתן מענה למצב שנוצר, אך קיבלנו 1.7% בלבד מהסכום שחולק לרשויות בארץ".

"עצוב שהממשלה מקצה ל-67 רשויות מקומיות שגרים בתחומן 1.2 מיליון תושבים סכום שווה למה שהיא מעניקה לעיר בגודל אילת או למועצה אזורית בגודל תמר. עצוב מאד שהממשלה מקצה מיליארדים לרשויות חזקות בזמן שהרשויות הערביות נלחמות על אספקת סלי מזין למאות אלפי נזקקים שהגיעו לפת לחם", ציינו במכתב שלח הוועד לראש הממשלה ב-25 באפריל, ושלא קיבל שום מענה.

כמו כן, בישיבה בה השתתפו ראשי ועדת המעקב וועדת המעקב לענייני חינוך בחברה הערבית, הוחלט במוצ"ש כי התלמידים לא יחזרו השבוע ללימודים. המניעים להחלטה הם ההתפשטות המאוחרת של נגיף הקורונה ביישובים הערבים, וקשיים כספיים לוגיסטיים בהיערכות לחזרה. בחמישי ייפגשו בשנית, ויקבלו החלטות חדשות בהתאם להתפתחויות.