משבר הקורונה: סכנת קריסה של עמותות המגזר השלישי בהיעדר סיוע ממשלתי

בעקבות משבר הקורונה נשקפת סכנת קריסה של עמותות המגזר השלישי בהיעדר סיוע ממשלתי. כך עולה מדיון שנערך אתמול (ראשון) בוועדה המיוחדת לרווחה ועבודה, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת). הוועדה קיימה דיון מיוחד שעסק בסיוע לעמותות המגזר השלישי, כדי למנוע קריסתן. היו"ר תומאסלימאן פתחה ואמרה כי היעדר תקציב מאושר ומצב החירום במשבר הנוכחי עלולים להוביל לקריסה של חלק נכבד מארגוני המגזר השלישי, וביקשה התייחסות באשר להקמת הקרן הממשלתית לתמיכה בסך 200 מיליון שקל.

מנכ"ל רבנים לזכויות אדם, אבי דבוש, שהשתתף באתמול בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: רבנים לזכויות אדם)

בדיון אמר ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) כי עברו כמעט חודשיים מאז הכרזת ראש ממשלת המעבר על הענקת הסיוע, אבל העמותות לא קיבלו דבר. ח"כ ג'בארין הדגיש כי העמותות מקבלות על עצמן הרבה מהתפקידים של השלטון וגם עוסקות בתחומים שמאוד רלוונטיים ונחוצים להתמודדות עם משבר הקורונה.

יו"ר מנהיגות אזרחית, אופיר כץ, אמר כי הדרישה לממשלה הייתה פשוטה – לאפשר לארגונים להחזיק את הראש מעל המים. הוא הוסיף כי כבר לפני 10 ימים הוחלט על הקרן ונקבעו קריטריונים לפיהם הסיוע יינתן לעמותות עם מחזור של עד 20 מיליון שקל שיש להן לפחות 30% הכנסות עצמיות. הוא הוסיף, כי "בחברה האזרחית לא קיבלנו אגורה שחוקה כדי להחזיק את הראש מעל המים. בסוף התקופה לא יישארו ארגונים ולבנות הכל מחדש יעלה מאות מיליארדים".

נציג האוצר, גל לנדו, אמר כי אושרה קרן של 200 מיליון שקל למגזר השלישי, שתחל לקבל בקשות סיוע כבר ב-12 במאי. הוא הסביר כי מתוך 15 אלף ארגונים ישנם 13 אלף שעומדים בתנאי הסף של מחזור של עד 20 מיליון שקל. באשר לתנאי ההכנסות העצמיות אמר לנדו כי גם תמיכה ממשלתית ושל רשויות מקומיות נחשב להכנסות עצמיות. היו"ר תומאסלימאן שאלה מה יהיה המענק המרבי והמזערי, ולנדו השיב כי המענק המרבי עומד על 400 אלף שקל והמזערי על 700 שקל לארגונים עם מחזור של מתחת ל-100 אלף שקל בשנה. חברי הוועדה תהו מה יעשו העמותות עם מענק של 700 שקל, וביקשו לדעת כמה עמותות לא עומדות בתנאי הסף של 30% הכנסות עצמיות. לנדו אמר כי הנתון הזה בידי רשות המסים, אך ברשות לא השתתפו בדיון בטענה "שאין להם מה לתרום לו".

מנכ"ל פתחון לב, אלי כהן, אמר כי כמנהל ארגון גדול שלא עומד בקריטריונים הוא דווקא תומך במתן סיוע קודם כל לארגונים הקטנים, אך ביקש סיוע גם לעמותות הגדולות. "דרושה תגובה מהירה שכלל לא נראית באופק. צריך מענקים חסרי כוכביות", אמר. מנכ"ל ארגון לתת, ערן וינטראובהוסיף כי עיקר הפגיעה תהייה במחצית השנייה של השנה ובשנה הבאה וקרא לסייע לארגונים בפטור ממע"מ. הוא הסביר כי למעשה הארגונים משלמים מיליוני שקלים למדינה תמורת הסיוע לקשישים ולמוחלשים. מנכ"ל רבנים לזכויות אדם, אבי דבוש, אמר כי הקריטריון של 30% הכנסות עצמיות ימנע מארגונים רבים את האפשרות לקבל סיוע.

היו"ר תומאסלימאן סיכמה את הדיון ואמרה כי הבעיה היא שהקריטריונים מתאימים לארגונים שהממשלה נמצאת בהתקשרויות איתם ועושים את העבודה שהיא הייתה צריכה לעשות. "אני בטוחה שבאוצר בדקו מי נופל בתוך ה-30% ומי לא ואני בטוחה שיודעים כמה זה יעלה למדינה. אני דורשת מהאוצר ומרשות המסים נתונים כמה ארגונים עומדים בתנאי הסף האלה וכמה ארגונים יעמדו בתנאים אם נפחית את הדרישה להכנסות עצמיות מ-30 ל-20 ו-10 אחוז", אמרה. היא הוסיפה כי אם משאירים את הקריטריון צריך להוריד אותו ל-10%.
עוד דרשה הוועדה תשובה באשר להקפאת מס שכר העובדים ודיווח על תכניות לסיוע לארגונים הקטנים יותר, וכן תשובה באשר למשך הזמן מהגשת הבקשה ועד לקבלת הכסף.

היו"ר תומאסלימאן הזהירה כי אם חלק ניכר מהארגונים ייעלמו מהנוף של המגזר השלישי אז הממשלה תצטרך למלא את מקומם ולטפל באוכלוסיות הללו בעצמה. "הגיע הזמן שהממשלה, שטוענת שטיפלה טוב מאוד בעניין הבריאותי ושיטחה את העקומה, תתחיל לראות איך משטחים את עקומת הפגיעות הכלכליות והחברתיות", הדגישה.​