קוראים למצות את חקירת פיצוץ הנמל: הקומוניסטים הלבנונים מגנים את ההרג בביירות ואת השימוש בנשק

הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית קיימה אמש (חמישי) ישיבת חירום בעקבות האירועים האלימים שפרצו בביירות מוקדם יותר. שישה נהרגו ועוד עשרות נפצעו בחילופי אש בביירות, במהלך הפגנה של תנועות חיזבאללה ואמל. צלפים ירו לעבר המפגינים וחמושים השיבו אש. בין ההרוגים, אשה שנהרגה מכדור שחדר לביתה. צבא לבנון שלח לאזור טנקים וחיילים, שהצליחו לשים סוף לחילופי האש, שהסתיימו רק כעבר ארבע שעות. על פי החשד הצלפים נמנים עם אנשי הפלנגות הפשיסטיות הנוצריות. זהו העימות הקשה ביותר ברחובות לבנון זה יותר מעשור.

מפגיני חיזבאללה ואמל צעדו בביירות לעבר בית המשפט – במחאתם נגד השופט טארק אל-ביטאר, המנהל את חקירת הפיצוץ בנמל הבירה באוגוסט שעבר שבו נהרגו 215 בני אדם. בחיזבאללה ואמל טוענים שהשופט, שבימים האחרונים זימן לחקירה בכירים שיעים, מונע משיקולים פוליטיים וקוראים להדיחו.

מפגיני חיזבאללה ואמל בביירות, אתמול, ליד בית המשפט – במחאתם נגד השופט טארק אל-ביטאר, המנהל את חקירת הפיצוץ בנמל הבירה, בטרם צלפים ירו לעברם (צילום: חוסני בדרכי)

 

בחיזבאללה טענו כי גורמים מחוץ ללבנון, בעיקר ארה"ב, לוחצים על השופט להטות את החקירה נגד חיזבאללה כדי להחליש את הארגון ולעורר את דעת הקהל הלבנונית נגדו. המתיחות רק גברה השבוע, אחרי שאל-ביטאר הוציא צו מעצר נגד שר האוצר לשעבר עלי חסן חליל, איש תנועת אמל, משום שסירב להתייצב לבית המשפט ולמסור עדות בחקירה.

במהלך הצעדה, כשהמפגינים הגיעו לשכונה נוצרית שסמוכה לשכונה שיעית, פתחו צלפים בירי לעברם. תומכי חיזבאללה ואמל השיבו לאש לעבר הצלפים, שהיו על גגות הבניינים. הקומוניסטים גינו את העימות המזוין והדגישו "יש הרוצים להשיב את המדינה לימי מלחמת האזרחים. זאת, בעת שלבנון מתמודדת עם המשבר הכלכלי, החברתי והפוליטי הקשה בתולדותיה", הדגישו. המפלגה גם גינתה את הכוחות הלבנוניים על שימוש בנשק כדי לדכא הפגנה פוליטית לגיטימית ואת תנועות אמל וחיזבאללה "המעוניינות לעשות פוליטיזציה של החקירה". לדברי הקומוניסטית יש למצות את החקירה, למצוא את האחראים לפיצוץ הקטלני ולהעמידם לדין.

 

הצהרת הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית המלאה (בערבית):

http://www.lcparty.org/statements/item/36229-2021-10-14-15-30-59