צה"ל מקים מאגר מידע דיגיטלי על פלסטינים תושבי השטחים הכבושים; נעשה שימוש בפגסוס נגד פעילים

ישראל מנהלת מבצע איסוף ומעקב נרחב שמטרתו הקמת מאגר מידע דיגיטלי על פלסטינים תושבי השטחים הכבושים. כך חושף הבוקר (שני) העיתון "וושינגטון פוסט". כתבת העיתון היוצא לאור בבירת ארה"ב חושפת כי ישראל מנהלת מבצע מעקב טכנולוגי נרחב שמטרתו הקמת מאגר מידע דיגיטלי על פלסטינים תושבי הגדה המערבית.

התחקיר, הכולל עדויות של חיילים ששברו שתיקה ומתארות את המשימות הנדרשות לתחזוק מערכת "זאב כחול". אחת מהמשימות החדשות שמקבלים חיילים החל מאמצע 2020 נקראת "הצמדות", ומטרתה היא לצלם באפליקציה ייעודית פנים של פלסטינים, במהלך הסיורים השגרתיים שמבצעים חיילי צה"ל בערי הגדה המערבית. מעדויות החיילים עולה כי מתקיימות תחרויות צילום של פלסטינים בין היחידות השונות, וכי מעודדים חיילים לצלם כמה שיותר פלסטינים במהלך המשימות. לאחר הצילום, האפליקציה מעניקה למשתמשים מידע על הפלסטיני המצולם.

בנוסף חושפת כתבת התחקיר כי צה"ל הקים בחברון מערכת הנקראת "חברון עיר חכמה". המערכת, שעל פי אתר צה"ל משתמשת במצלמות מתוחכמות, וחיישנים, משמשת ככלי ניטור ומעקב חודר פרטיות בכל רחבי העיר חברון. "לא הייתי מסכימה שיציבו מערכת כזאת בקניון ליד הבית שלי," לדבריה של אחת החיילות שהתראיינו לכתבה.

מנכ"ל שוברים שתיקה אבנר גבריהו, מסר: "המערכת החדשה מדגימה כיצד הפך הכיבוש בגדה המערבית לשדה לניסוי ופיתוח של טכנולוגיות מעקב דיגיטלי. ישראל מתגאה עד היום בפיתוח עגבניות השרי ודיסק און-קי, אבל אחרי 54 שנות שליטה צבאית בשטחים היא הפכה דווקא שם נרדף לטכנולוגיות מעקב ורדיפה שמשמשות דיקטטורות ברחבי העולם".

"בושה שאנחנו שולחים חיילים לשטחים כדי להתחרות על הכנסת פנים של פלסטינים למאגר מידע דיגיטלי בשם הביטחון, ובושה שיש צורך בעדויות חיילים ל"שוברים שתיקה" ובחשיפה של עיתון בינלאומי כדי שאזרחי ישראל יגלו אלו אמצעים מופעלים בשמם בשטחים. הסיפור הזה חורג הרבה מעבר לדיון על כלי טכנולוגי נוסף. הוא חושף עד כמה חשופות זכויות הפרט של פלסטינים בשטחים, ומהווה עוד ציון דרך במדרון החלקלק של הכיבוש", הדגיש.

עוד פורסם הבוקר כי תוכנת הריגול פגסוס של החברה הישראלית אן.אס.או שימשה לריגול אחר טלפונים ניידים של שישה פעילים חברתיים ופעילי זכויות אדם פלסטינים. על כך מסרו שלושה גופים בינלאומיים שבדקו את הטלפונים. ארבעה מהטלפונים שהודבקו ברוגלה הם בעלי מספר ישראלי ברשתות סלקום, פרטנר והוט מובייל הם תושבי ירושלים המזרחית המחזיקים בתעודות זהות ישראליות. זוהי עדות ראשונה למעקב באמצעות כלי של הרוגלה נגד מספרים ישראלים.

על פי הדו"ח החדש, שלושה מהמותקפים חברים בארגוני החברה האזרחית ששר הביטחון, בני גנץ, הכריז עליהם כארגוני טרור, ושמפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, הכריז עליהם בשבוע שעבר כהתאחדויות בלתי מותרות. לפי הבדיקה, תוכנות הריגול הושתלו בטלפונים השונים בין יולי 2020 לאפריל 2021. הגופים שביצעו בנפרד את הבדיקה הטכנית בטלפונים הם סיטיזן לאב מאוניברסיטת טורונטו, אמנסטי ופרונט ליין דיפנדרס שהוביל את הבדיקה. לושה מהמותקפים הסכימו ששמותיהם יפורסמו: ר'סאן חלאייקה, תחקירן שטח באל-חק – המוסד המשפטי לזכויות אדם הוותיק ביותר בשטחים; סלאח חמורי, עורך דין בארגון לתמיכה באסירים א-דמיר; ואובי עאבודי, מנהל מכון המחקר אל-ביסאן ואזרח אמריקאי. לדברי ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "הפלסטינים בשטחים הכבושים חיים תחת דיקטטורה שמשתמשת בכל הטכנולוגיות הדיכוי הכי משוכללות שההייטק הישראלי מצליח לפתח. זה הכיבוש ואלה כליו".

 

 

לידיעה שפורסמה הבוקר ב"וושינגטון פוסט":

https://wapo.st/3H0fMEY