צה"ל מכתר והטיל עוצר על נעלין כדי למנוע מחאות נגד הגדר

 

צה"ל הטיל הלילה עוצר על הכפר נעלין, מערבית לרמאללה, ואף מכתר אותו, כדי למנוע הפגנות נגד גדר האפרטהייד. לטענת צה"ל, בשבוע האחרון "נרשמה עליה משמעותית בהפרות הסדר במהלך ההפגנות נגד גדר ההפרדה, שאף גרמו לפציעת חיילים ולנזק".
אמש (שבת) נעצרו שלושה מפגינים ועשרה נוספים נפצעו במהלך ההפגנה נגד גדר ההפרדה בנעלין. השלושה נעצרו לאחר שכוח גדול של צה"ל תקף את הפלסטינים ואת פעילי השלום הישראלים והזרים שהפגינו במקום. עוד הוסיף דובר המפגינים כי ההפגה התנהלה בתוך הכפר, הרחק מתוואי בגדר, מה שלא מנע מהצבא לתקפם.
 ביום ששי נפגעו עשרות מפגינים מגז מדמיע ומכדורי הלם שירו חיילי צה"ל לעברם במהלך הפגנה בנעלין. דובר צה"ל טען כי מאות המפגינים יידו אבנים והציבו צמיגים בוערים "תוך הפרת צו שטח צבאי סגור". בנוסף נמסר מצה"ל כי שוטר משמר הגבול נפצע קלות וששני כלי רכב של מג"ב ניזוקו.
יצויין שפעילי שלום ישראלים קוראים להפגין השבוע שוב בנעלין תחת הסיסמאות "לשבור את הסגר, לעצור את הגדר". ביום חמישי השבוע, בשעות הבוקר, תתקיים הפגנה גדולה במיוחד בכפר לציון יום השנה לקבלת ההחלטה בביתהדין הבינלאומי בהאג, שהגדירה את הגדר-חומה כפשע. בכפר שבנפת רמאללה מנהל זה למעלה מחודש מאבק עיקש על חלקים גדולים מאדמותיו, 2,500 דונם מתוך 7,000, שמופקעים בפועל על ידי בניית "גדר ההפרדה". תוואי הגדר באזור זה, בדומה למקרה של הכפר בלעין הקרוב והמפורסם, תוכנן כך שבשטחים שיופקעו יוקמו בעתיד הרחבות (ובית קברות) להתנחלות הקרובה חשמונאים.
תושבי הכפר הכריזו על מאבק בלתי מתפשר בגדר; הפגנות יוצאות לכיוון הדחפורים וההתנחלות שלוש עד ארבע פעמים כל שבוע, ובמקרים רבים הצליחו המפגינים לעצור את העבודות.
הצבא, מצידו, מגיב באלימות שהולכת וגוברת. על פי הודעת הצבא לתקשורת, הועבר גדוד שלם לאבטחת העבודות, והאמצעים בהם משתמשים כנגד המפגינים, שמגיעים לכיוון הדחפורים ללא אלימות, רק מחריפים. ביום שישי לפנות בוקר הוכרז סגר מלא בן עשרה ימים על הכפר, ולתושבים נמסר שמדובר בעונש על ההפגנות. בסוף השבוע ניסה הצבא לאכוף עוצר, אך נוכח ההתנגדות הפעילה של תושבים נאלץ להסתפק בסגר הדוק ובפלישות מזדמנות לתוך הכפר. היום, יום ראשון, שוב הוכרז עוצר.
אף על פי כן, התושבים לא מוותרים, ומאבק נגד העוצר והסגר נמצא בעיצומו וצפוי להימשך כל השבוע. את ההפגנה ביום חמישי הם רוצים לקיים למרות הסגר ובהתרסה כנגדו, ומעוניינים בהמשך שיתוף הפעולה עם הישראליות והישראלים שמגיעים לכפר מאז תחילת המאבק.
מן הראוי לציין שמאבקים עממיים נגד הגדר נמשכים כבר למעלה מארבע שנים ברחבי הגדה. העובדה שכפר חדש מצטרף למעגל ההתנגדות, למרות הדיכוי החריף שהופעל ומופעל כלפי כל המאבקים האלה, היא עוד סיבה טובה להגיע ולתמוך בנעלין השבוע. להפגנה ביום חמישי נצא בהסעות מאורגנות מתל אביב בשעות הבוקר. דובר המפגינים מסר כי "ברור לנו שהצבא ינסה בכל כוחו למנוע מאיתנו להגיע, אבל אנחנו ננסה לפרוץ את המצור ולהצטרף לשותפינו בכל אופן. במסגרת הניסיון יתכן שיהיה צורך בצעידה ארוכה בתנאי-שטח לא קלים, אך למי שירצו תהיה גם אפשרות להימנע מהצעידות ולקיים פעילות מחאה ליד המחסומים בכניסה לכפר".