האגודה לזכויות האזרח: המדינה מתנערת מהזכות לדיור

 

"בשנים האחרונות השתנתה מדיניוּת הדיור של ישראל עד לבלי הכר, וניכרת מגמה של הפרטה והתנערות מאחריות המדינה לאזרחיה. מגמה זו מתבטאת בצמצום הסיוע לרוכשי דירה ובהפרטת שוק המשכנתאות, בקיצוץ בעזרה בשכר דירה לאוכלוסיות מוחלשות, והמדאיג ביותר בחיסול הדיור הציבורי". כך נאמר בדו"ח מיוחד שתחת הכותרת – "הנדל"ניסטית:הפרה של הזכות לדיור על ידי מדינת ישראל" פרסמה היום (יום א') האגודה לזכויות האזרח. הדו"ח ראה אור לקראת ישיבת ועדת הכלכלה שתתקיים ביום שני בשבוע הבא ובמרכזה: מצוקת הדיור בישראל. הדו"ח החדש בוחן באופן מקיף וכולל, את מדיניותה של ישראל בנושא הדיור – מתוך הנחה כי הזכות לקורת גג היא זכות בסיסית ביותר ולכאורה היא מובנת מאליה. אך, מן הדו"ח עולה כי במדינת ישראל זכות זו עדיין אינה מוגנת ומעוגנת די הצורך ולא מובטחת לכולם.
שינוי זה הביא לפגיעה בזכות הבסיסית לדיור של יותר ויותר אנשים. מרכז הכובד – ברכישת דירות ובשכירתן – עובר לשוק הפרטי, והמדינה מצידה אינה דואגת למלא את תפקידה כמווסתת ומפקחת על שוק זה, אינה מתקינה חוקים ומנגנונים שיגנו על זכויותיהם של רוכשי הדירות ושל הדיירים, ואינה מאפשרת לכל אדם, גם אם אין הפרוטה מצויה בכיסו, לממש את זכותו הבסיסית לדיור.
עוד בוחן הדו"ח באופן מקיף את הזכות לדיור, את הסוגיות המרכזיות שעומדות היום בפני מקבלי ההחלטות במדינת ישראל בתחום הדיור, ואת האופנים שבהם מפרה המדינה את הזכות לדיור נאות ובר השגה של אזרחיה ושל תושביה. לדו"ח מצורפות המלצות האגודה לזכויות האזרח שיש באימוצן כדי להבטיח מימוש זכות זו.
 תקציר הדו"ח בלינק הבא: