פראגואי: נשיא השמאל הנבחר פרננדו לוגו נכנס רשמית לתפקיד

 

נשיאה הנבחר של פראגואי, פרננדו לוגו, החל אתמול (יום ו') רשמית לכהן בתפקידו. לוגו החליף את הנשיא השמרני היוצא, ניקנור דוארטה, שהודיע על התפטרותו לפני כחודשיים – שבועות ספורים לפני תום כהונתו.על כך מוסרת סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".
 
אל טכס ההשבעה של הכומר לוגו הגיעו נשיאים מרחבי אמריקה הלטינית ובהם אוו מוראלס מבוליביה, הוגו צ'אבס מוונצואלה, לאויס אינאסיו דה סילבה "לולה" מברזיל ורפאל קוראה מאקואדר. עוד השתתף בטכס סגן נשיא קובה, חוסה רמון מצ'אדו ונטורה. בנאום נרגשם ששודר בכל רשתות התקשורת אמר לוגו: "היום הסתיים העידן בו פראגואי נשלטת על ידי קומץ בעלי קרקעות, אדונים פיאודלים של ממש".
 
לוגו נבחר לכהונה לפני מספר חודשים בראש חזית מפלגות השמאל והמרכז, כאשר לראשונה זה 61 שנים הפסידה מפלגת "קולורדו" – הנחשבת למפלגת השלטון הוותיקה בעולם – בבחירות לנשיאות. הנשיא החדש, לוּגו בן 56, לשעבר בישוף בכנסייה הקתולית כיהן באחד האזורים העניים של המדינה הלטינו-אמריקאית. לוגו גרף 41 אחוזים מהקולות והוביל בעשרה אחוזים על פני יריבתו ממפלגת "קולורדו", בלנקה אובלאר. אובלאר, האישה הראשונה אי פעם שהתמודדה על נשיאות המדינה, לא הצליחה להביא את מפלגתה לניצחון, על רקע העוני המחמיר ופרשיות שחיתות מרובות. המתמודד השלישי בבחירות, הגנרל בדימוס לינו אוביאדו, שהשתחרר בשנה שעברה מהכלא לאחר ניסיון הפיכה, השתרך מאחור בפער גדול.
 
"בחרתם בפראגואי חופשייה ועצמאית. עשינו היסטוריה בבחירות האלה", צעק לוגו לעבר קהל תומכיו, כחמישים אלף שהתאספו במרכז הבירה אסונסיון ביום היבחרו; על רקע זיקוקים, נפצים וצופרי מאות מכוניות של התומכים הנלהבים. "אנו רואים היום הוכחה לכך שהאנשים הקטנים מסוגלים לנצח", אמר לוגו קודם לכן במטה הבחירות שלו. לוגו חרט על דגלו את העזרה לעניי פראגואי ועזב את תפקידו בכנסייה כי "הרגיש חסר אונים בניסיונו לעזור לחלשים".
 
לא קל היה לנצח בקלפי. ספרי הבוחרים מלאי הפתעות. בבדיקה לא מדגמית שערכו אנשיו של לוגו, מצאו את בספר הבוחרים את שמו של פרויילאן נוגרה, מוותיקי מלחמת 1870, כבוחר מן המניין. אילו נוגרה היה חיי כיום הוא היה בן 140. בספרי הבוחרים באזורי הספר נמצאו עוד עשרות קשישים וקשישות בני 140 או 160 שנה (!) אזרחים כה נאמנים למדינתם שחרף העובדה הביולוגית שאינם בחיים, מוסיפים להצביע עבור המפלגה ה"נכונה", ה"קולורדו", כך, שייתכן ונצחונו של לוגו במציאות הייה גדול הרבה יותר ממה שנמסר על ידי ועדת הבחירות המרכזית, שבידי מפלגת השלטון – לשעבר.
אבל לא די בניצחון בבחירות. ללוגו ממתינה עשייה קשה במיוחד. שחיתות האוכלת כל חלקה טובה; הברחות שהפכו את המדינה לתחנת מעבר לכל פושע מקומי או בינלאומי; וחמור מכל: שאלת הבעלות על האדמות. מפלגת "קולורדו", שנציגיה שלטו בפוליטיקה הפרגוואית מאז עלתה לשלטון ב-1947 ותמכה בדיקטטורה האכזרית בת ה- 35 שנה של אלפרדו סטרוסנר, היא מיצגם הנאמנה של בעלי האדמות הגדולים. ארבעה מתוך חמישה אזרחים חיים מתחת לקו העוני, רוב-רובם איכרים. ממשלתו של לוגו, עם נשיא ברזיל "לולה" מימינו ועם נשיא בוליביה אוו מוראלס משמאלו; מצטרפת לזרם העולה של מנהיגי תנועות עממיות המגיעים אל הפסגה – לא דווקא בעקבות קומבינות למיניהן, אלא בתוצאה מתמיכה עממית גדולה.